torsdag, februari 08, 2007

Superallsvenskan, inför ...

Imorgon fredag är det dags för omstart för Superallsvenskan. Sex matcher hann dom med innan VM-bandyn avbröt seriespelet. 5 omgångar kvar. Nu ska det avgöras. Vilka får spela kvartsfinal, vilka lag åker ur, vilka lag får kvala. Huvva! Jag är glad att VBK inte är med i denna serie! Hur var det hon sjöng hon Birgitta Andersson? "Jag är så glad att jag är gul".

Inför starten snackade alla (inkluderat undertecknad), om Broberg, Motala och Vänersborg. Det var lagen som absolut skulle gå till kvartsfinal. Men som alltid. Man måste spela om poängen och när dom gjort det, visade det sig att det är Sirius, som leder tabellen ...












Sirius i toppen av tabellen!? Sirius som jag tippade skulle få det mycket svårt att hanka sig kvar har överraskat de flesta, inkluderat dom egna supportrarna. Tyvärr tror jag inte att Sirius håller hela vägen och detta trots att Vetlanda-produkten Calle Klingborg får mer och mer speltid! Det blir inget kvartsfinalspel för "stjärnorna från Uppsala".

Broberg kommer med all sannolikhet att ta sig vidare, man ligger på andra plats och går väl ungefär som förväntat. Laget är lite för mycket upp och ner, med betoning på mycket ner i slutet. Dubbelförlusten mot Vänersborg grämde alla Brobergssupportrar. Men som sagt till kvarten det med säkerhet bär.

BolticGöta fick lite bättre snurr på spelet och bollen i och med att Ola Fredricsson och Christer Lystads återkom på isen. Under uppehållet åkte man lite snöpligt ut ur Svenska Cupen mot Gripen, dock mycket beroende på att man endast hade 12 spelare tillgängliga. Under uppehållet vann man sen över Villa i en träningsmatch med 6-3. Några nyckelspelare för utom ovan nämnda är gamle Daniel Svedberg, målvakten Berggren och han Bryngelsson. Mitt tips är att Boltic fixar till en kvartsfinalplats!

Kan inte tänka mig annat än att man i Örebro fortfarande grämer sig över förlusten mot Tillberga i den senaste omgången. Men då var det inte mycket till bandy, det var mer vattenpolo! Men ÖSK hade nog både räknat med och behövt en seger där, nu får man det tufft att behålla tabellplaceringen! Dessutom har man drabbats av ett tungt avbräck, Henrik Hermansson som varit matchhjälte många gånger under säsongen har spelat färdigt för säsongen, nu blir det ännu mer press på nyblivne bloggaren Tomas Knutsson. Slutsummeringen blir att det kommer att bli ett kvalfyllt kval för att hänga kvar för gamla anrika ÖSK.

Vänersborg och Motala är lagen som överraskade mest negativt innan uppehållet. Motala som var ytterst nära att gå till Elitserien hamnade i den djupaste av alla svackor, 1 seger på 6 matcher! Vad hände?? Vänersborg har det svårt och hade man inte tagit fyra poäng mot Broberg hade krisen varit total i Lilla Paris. Nu tror jag att dessa båda "kamratgäng" kommer fyllda med revanschlust och på någe' vis tar sig vidare.

När det slutligen gäller Ljusdal och Tillberga så kan jag inte tänka mig annat än att det blir respass för dom. Ljusdal satsade på tre nya ryssar! Man sparkade tränaren, men tyvärr, ett bottenlag är alltid ett bottenlag! Vad gäller Tillberga, så har dom trots tabellplaceringen ändå gjort bättre ifrån sig än vad jag trodde och det med eller utan Pelle Fosshaug. Men till kvalplats räcker det inte. Fosshaug är för övrigt avstängd i morgondagens match mot Motala, men är tillbaka på söndag mot Broberg.

Summerar jag det hela bör sluttabellen se ut så här den 18 februari.
1. Broberg
2. Boltic
3. Vänersborg
4. Motala
---------------
5. Sirius
6. Örebro
---------------
7. Ljusdal
8. Tillberga

Så här spelas den 7 omgången.
Alla matcher börjar kl. 19.00

Broberg - Boltic/Göta
Motala - Tillberga
Ljusdal - Vänersborg
Örebro- Sirius

Inga kommentarer: