Visar inlägg med etikett Richard Koch. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Richard Koch. Visa alla inlägg

fredag, december 12, 2008

3-3 i blöt match

Stormatchen mellan Hammarby och Vetlanda på Zinkensdamm regnade tyvärr bort. Spelet blev väldigt chansartat pga allt vatten över isen. Bandy ska spelas på is, och inte på sjö!
Återvändanden ryssen Kalle Spjuth var ordentligt på hugget i början av matchen. Hans åkningar kunde ha gett Hammarby två mål i matchens inledning. Istället kontrade Vetlanda och Per Einarsson gjorde 0-1 i 6:e minuten. Men Kalle Spjuth gav sig inte. Minuten efter kvitterade han till 1-1. Därefter blev det ställningskrig och kamp i blötan. Avgörande i första halvlek blev en sekvens där Andreas Hammarbäck fick en mycket märklig utvisning. Irriterad över denna sparkade han på sargen på vägen ut till utvisningsbåset. Den under första halvleken mest sovande domaren Roland Fager vaknade helt plötsligt till, och gav matchstraff! Det går inte att försvara Hammarbäcks uppträdande. Men även en domare måste ha lite distans!
I andra halvlek ville tydligen Roland Fager kompensera sin fadäs från första halvlek. Då fick Vetlanda flera billiga utvisningar. Hammarby vände då matchen till 3-2.
Andra halvlek försökte Hammarby spela bandy trots allt vatten över isen. Vetlanda spelade mer smart, och chansade på kontringar. I 88:e minuten försökte sig David Pizzoni Elfving på en "smart" dragning i eget försvar. Bollen fastnade i vattnen, och i vild kaos kunde Christoffer Edlund göra 3-3.
I Vetlanda gjorde målvakten Jonas Persson många bra räddningar. Christoffer Edlund och Johan Löfstedt var hela tiden på hugget med snabba genomåkningar.
I Hammarby utmärkte sig Kalle Spjuth och Rickard Koch. De verkade köra över vattnet som om det vore is. David Karlsson verkade dock mest bekymrad över att hans byxor blev våta i regnet. Han åstadkom inget under matchen.

När man granskar Vetlandas målskyttar denna match, finns mycket intressant historia att se. Per Einarssons pappa heter Curt. Han har varit förbundskapten och anses som bandyprofessor. Håkan Adolfsson pappa kallades Timpa. Han var legendarisk mittback i Hvetlanda GIF. Christoffer Edlunds pappa Kent medverkade till att Vetlanda tog flera SM-guld. Snacka om idrottsarv!

Matchfakta:
6 min 0-1 Per Einarsson
7 min 1-1 Kalle Spjuth
37 min 1-2 Håkan Adolfsson
57 min 2-2 Rickard Koch
80 min 3-2 Rickard Koch
88 min 3-3 Christoffer Edlund

Publik: 2.214

tisdag, mars 04, 2008

Än är det för tidigt att lägga portföljen på hyllan!

Vem kunde tro detta, efter utskåpningen i söndags? Hammarby vann borta mot hemmastarka Sandviken! Snacka om rysare framför radion! Varför visade inte TV24 denna match, som de hade utlovat? Förmodligen ansåg de att Sandviken redan var klara för final. Men Hammarby ville annat. Radions medkommentator Kenth Hultqvist var helt lyrisk över den spännande avslutningen. Nu blir det match på Zinkensdamm på söndag!
Hammarbys målskyttar: David Karlsson 1, Rickard Koch 1, Gustav Björkman 1.
Sandvikens målskyttar: Stefan Andersson 1, Daniel Berlin 1.

onsdag, februari 27, 2008

Vattenpolo när Hammarby vann över Villa

Jag lider verkligen med bandyspelarna när de tvingas spela slutspelsmatcher under sådana här förhållanden. De kämpar och sliter före och under säsongen, för att nå fram till slutspel. Väl där vräker regnet ner, och planen blir nästan ospelbar. Men bandy handlar mycket om att behärska olika förhållanden. Detta gjorde bägge lagen mycket bra.
Hammarby började matchen bäst, och David Karlsson kunde i matchens inledning göra 1-0. Men när isen blev sämre, utnyttjade Villa detta klart smartare än Hammarby. Långbollar studsade hur som helst mellan Hammarbyförsvararna. Som tur var kunde en storspelande Patrik Nordgaard hålla siffrorna nere till 1-1. Hammarby försökte att spela sin vanliga bandy, men fastnade i det blöta underlaget. I 36:e minuten fick Gustav Björkman på ett skott bakom ryggen. Det var en ren chansning som med stor tur gav 2-1. Men han visade ändå spelsinne med sin chansning. Hammarbys halvtidsledning med 2-1 var inte välförtjänt.
Andra halvlek visade ett helt annat spel. Isen och vattnet gjorde det omöjligt att spela riktig bandy, men Hammarby gav verkligen allt. Villa verkade ge istället ge upp. När David Karlsson och Richard Koch svarade för 3-2 och 4-2 började vi hoppas på seger. Men i 78:e minuten reducerade Martin Arvidsson. Därefter dröjde 7 mycket långa minuter innan Gustav Björkman kunde kämpa in 5-3. Nu blir det 3:e och avgörande match på fredag. Skulle Hammarby vinna, blir det ny hemmamatch på söndag enligt den nya smarta uppläggningen av slutspelet som Bandyförbundet bestämt.
Hammarbys mål: David Karlsson 2, Gustav Björkman 2, Richard Koch 1.
Villas mål: Jesper Bryngelsson 1, Johan Andersson 1, Martin Arvidsson 1.
Publik: 2.717.

lördag, januari 12, 2008

Bajen vann trots dåligt spel

Varken Hammarby eller Vänersborg visade bra spel denna kväll. Jag har aldrig gillat Vänersborg defensiva sätt att spela bandy. Men ikväll försökte de verkligen. De utmanande hammarbyarna flera gånger. Kanske var det detta som överraskade. Till slut vann Hammarby med 8-5. Rickard Koch var dagens lirare. Han var verkligen på hugget. Peter Johansson i Vänersborgs mål stoppade många bollar, men till slut kunde Hammarby ta över mtchen.
Det märktes dock att bägge lagen är märkta av många matcher under kort tid. Nu är det två matcher i elitserien innan VM. Sen får de flesta elitspelarna vila. VM-spelarna får dock ligga i, men de är väl så duktiga att de klara detta?!

Matchstatistik enligt www.svenskbandy.se:
5 0 - 1 Mål (hörna) Viktor Weiselius, IFK Vänersborg
16 1 - 1 Mål (straff) David Karlsson, Hammarby IF/BF
25 2 - 1 Mål (straff) David Karlsson, Hammarby IF/BF
30 3 - 1 Mål (spelmål) Lars Karlsson, Hammarby IF/BF
33 3 - 2 Mål (frislag) Henrik Eriksson, IFK Vänersborg
47 3 - 3 Mål (hörna) Mattias Nordin, IFK Vänersborg
50 4 - 3 Mål (hörna) Rickard Koch, Hammarby IF/BF
59 5 - 3 Mål (hörna) Stefan Persson, Hammarby IF/BF
74 6 - 3 Mål (hörna) David Karlsson, Hammarby IF/BF
75 6 - 4 Mål (spelmål) Glenn Skoglund, IFK Vänersborg
78 7 - 4 Mål (hörna) Rickard Koch, Hammarby IF/BF
84 8 - 5 Mål (spelmål) Lars Karlsson, Hammarby IF/BF

Hörnor 17 - 2
Utvisningar Hammarby IF/BF : 2 x 10 minuter
IFK Vänersborg : 3 x 10 minuter, 1 x 5 minuter

söndag, november 18, 2007

"Nya" Bajen tog sin första elitserievinst

Det märktes i hemmapremiären att Hammarbyspelarna inte riktigt lärt känna varandra. En hel del missförstånd och felpassningar fick vi se. Men det positiva var ett härligt kämpahumör, som kom en bit in i matchen. Junioren Robert Rimgård fick göra sitt första elitseriemål, och sen var det dags för Robert Koch att sätta fart. Spelande tränaren Lillis visade vägen med ett mycket vackert mål. Efter en trög inledning hade Hammarby ledningen med 4-0. Efter slarv i Hammarbys försvar kunde Alexander Mayborn reducera till 4-1, vilket blev halvtidsresultat.
Andra halvlek visade dåligt humör och mycket "smågruff" vid sidan om spelet. Gripens spelare var tydligt ute efter att stämpla "svikaren" Lasse Karlsson. Hammarbys spelare gav igen med samma fula medel. Andra halvlekens hjälte var kämpen Gustav Björkman. Flera gånger åkte han rätt in i 3-4 motståndare, och kom igenom med bollen i egen ägo. Helt otroligt!
Bäst i Hammarby tycker jag att David Elfving var. Hans skridskoåkning och bollkontroll är härlig att se. Rickard Koch visade god form framåt. Min överraskning idag var Lars Bryngelsson, som kämpade stort på sin kant. Hans arbetsinsats, liksom Jesper Erikssons och Oscar Jonssons, syns inte så mycket. Men deras "vattenbärande" skapar möjligheter för övriga laget.
Gripen måste skärpa till sig om det inte ska bli direkt nedflyttning. Målvakten Gabriel Bridholm räddade Gripen flera gånger. Misja Pasjkin var på hugget. Men annars visade Gripen mest dåligt humör. Stefan Nordén spelade skadad en gång. I övrigt såg vi inte skymten av denne duktige spelare.

1-0 Robert Rimgård
2-0 Rikard Koch
3-0 Stefan Jonsson
4-0 Rikard Koch
4-1 Alexander Mayborn

5-1 Lars Karlsson
5-2 Johan Brodin
6-2 Gustav Björkman
7-2 Stefan Persson
7-3 Alexej Kurochkin
8-3 Gustav Björkman

Utv. Hammarby 5x10, Gripen 7x10
Publik: 2.101.

söndag, februari 11, 2007

Rysare på Zinkensdamm; 3-3 mellan Hammarby och Västerås

Oj, vilken rysare vi fick uppleva på Zinkensdamm denna eftermiddag! Både Hammarby och Västerås varvade topprestationer med rena bottenprestationer. Den här matchen kunde ha slutat hur som helst. Anders Östling satte fart efter 9 minuter, och fintade bort hela Hammarbyförsvaret. 0-1 var ett faktum. Stefan Persson hittade Rickard Koch med en perfekt passning, och kvitteringen var ett faktum.
Hörnor har inte Hammarby varit duktiga på denna säsong. Men i 23:e minuten grundlurade de VSK:s försvar. Alla trodde att Marcus Bergwall skulle skjuta, men bollen gick till Martin Röing. Han fick fullträff. 2 minuter senare missade dock Hammarby den helt fristående Patrik Anderbro vid en hörna. Enkelt kunde han göra 2-2. I 40:e minuten kommer matchens snyggaste händelse. Stefan Persson får bollen och åker från sin försvarare, varpå han skjuter in 3-2.
Andra halvlek var ett stort ställningskrig. Bra prestationer blandades med riktiga blunders. I 62:a minuten kvitterade VSK, när Johan Östblom fick ett friläge. Sen kunde matchen ha slutat precis hur som helst. I slutminuterna fick en Hammarbyförsvarare en konstig idé, och sparkade fram bollen till en helt fristående Michael Carlsson. Carlsson skyfflade i panik iväg bollen till himlen. Att spelare i elitserien, så totalt kan missa sin uppgift är otrolig. Domaren Tomas Nordin föll in i spelarnas misstag. Det ena domslutet efter det andra hamnade fel. Det är svårt att säga, om något lag vann på detta. Men Nordins osäkra uppträdande gjorde spelarna osäkra. Trots många fasthållningar och fula fällningar, lyckades inte Nordin hitta en enda utvisning. Otroligt!
Slutresultatet 3-3 måste anses som rättvist. Det var trist att endast 2.011 åskådare såg denna spännande match.

onsdag, februari 07, 2007

Hammarby inför Elitseriens återstart

Nu är det upp till bevis! Hammarby har visat att deras snabba, oväntade spel håller mot de flesta lag. Nu gäller det att bevisa, att spelet håller även mot de bästa lagen. De tre sista matcherna före uppehållet, gav tre förluster. Sandvikens två överkörningar med 1-5 och 4-10 gjorde att Hammarby hamnade nedanför strecket. Inom kort följer nu två viktiga matcher; Edsbyn borta och Västerås hemma. Här krävs poäng!
För Hammarby gäller SM-final och SM-guld! Men det är flera om budet. Lagets styrka i år är jämnheten. Det finns flera spelare, som kan avgöra en match. Svagheten är att Hammarby inte visat detta i matcher mot Edsbyn, Sandviken och Västerås.
Längst bak finns Världens bäste målvakt Andreas Bergwall. Trots brutet finger gjorde han stormatcher för Sverige i årets VM.
Försvaret består av landslagsmännen Marcus Bergwall, Martin Röing och Olov Englund. Röing var i och för sig reserv på hemmaplan detta VM. Men ändå.
Det finns en uppsjö av duktiga och geniala halvbackar och mittfältare; glade kämpen Oscar Jonsson, årets hemvändare Stefan Persson, virknålen Andreas Eskhult, strategen Stefan X-et Erixon, slitvargarna från Örebro Jesper Ericsson och Robin Sundin, norske eleganten och fotomodellen Christian Waaler och "Gallret" Gustav Björkman. Richard Koch och Kalle Spjuth är två mycket tekniska och skickliga spjutspetsar. I viktiga matcher "väger de dock lite för lätt". Domarförbundets löften om hårdare bedömningar har bara blivit löften.
Idrott bygger mycket på självförtroende. Kan Hammarby visa detta mot Edsbyn på fredag och Västerås på söndag, kan så kan det leda långt.

onsdag, januari 03, 2007

Hammarby inför elitserien

Aldrig har Hammarby Bandy gjort en så bra allsvenska! 12 vinster, 1 oavgjord och 1 förlust! Lägg till 94-41 i målskillnad. Idag har jag pratat med Hammarbys tränare Stefan "Lillis" Jonsson. Han är strålande nöjd med det spel Hammarby visat upp, med tanke på omständigheterna:
* Flera nya spelare.
* Obefintliga träningsmöjligheter under försäsongen.
* Stora ekonomiska problem.
Då jag själv följt Hammarbys Bandy under hela denna allsvenska sejour, kan jag bara hålla med. Så fantasirikt och fartfyllt, som Bajen lirat senaste matcherna, blir de svårslagna. Senaste säsongerna har det varit "långa bollar på Jonas", och "långa bollar på David". I år kan anfall komma från vem som helst. Hammarby har så många duktiga spelare.
Börjar vi bakifrån hittar vi världens bäste målvakt, Andreas Bergwall. Han behöver ingen närmare presentation. Mer överraskande är reservmålvakten Patrik Nordgaard. Han har varit strålande i de matcher han spelat. Hammarbys backlinje består av tre mycket bra spelare. Olov Englund har bara fortsatt att utvecklas. Marcus Bergwall verkade ha svårt med motivationen i början av serien, men är nu riktigt på gång. Nykomlingen Martin Röing har med sitt lugn blivit den libero, som Hammarby letat efter. Tyvärr märks det ibland, att de är lite dåligt samspelta. Men detta lär bli bättre för varje match.
Stefan Perssons återkomst som halvback har betytt mycket. Han betydelse för Hammarbys uppspel kan inte underskattas. Nye Robin Sundin är en stor överraskning. Han påminner mycket om sin gamle kompis Jesper Eriksson, som också han fortsatt att utvecklas. Andreas Eskhult är fortfarande för ojämn. Han måste ge mer över hela matchen, och inte bara dyka upp då och då. Stefan "X-et" Erixon gör nog sin bästa säsong för Hammarby. Ibland är han tyvärr lite för snäll. Snabbskrinnande norrmannen Christian Waaler börjar mer och mer hitta in till målet, istället för ut till hörnflaggan som tidigare. Oscar Jonsson har sett mer tänd ut i årets matcher än på länge.
Framåt har Kalle Spjuth och Rickard Koch verkligen blommat ut. Kompletteringen med "småelake" Gustaf Björkman har gett dessa mindre och snabbare spelare mer utrymme. Kort sagt, är Hammarby på gång. "Lillis" har hittils lyckats att få ihop ett riktigt väl spelande lag.

söndag, december 17, 2006

Segt Hammarby vann borta mot Vänersborg

Hammarby har verkligen inte hittat formen efter Rossia-turneringen. Onsdagens bottennapp mot Västerås följdes av ytterligare ett bottennapp mot Vänersborg. Med tur och viss skicklighet lyckades Bajen vinna med 6-5. Men spelet och spelarnas inställning imponerade inte!
TV24:s sändning visade åter igen att det går att visa bandy i TV. Kloka analyser av Kenth Hultqvist och Jonas Claesson gav tittarna bra vägledning. Bandy är verkligen på väg att bli en bra TV-sport!
Vänersborg ställde upp med ett "säckförsvar", där 10 försvarare + 1 målvakt stod tätt tillsammans. Målvakten Peter Johansson gjorde helt fantastiska räddningar. Smarta kontringar gjorde att Vänersborg hade ledning i halvtid. I första halvlek hade Hammarby verkligen inte turen med sig.
Men turen kom till Hammarby i andra halvlek. Oscar Jonsson tappade bollen i en egen uppåkning. Plötsligt studsade bollen tillbaka, och Oscar kunde enkelt lägga bollen i mål. Med ett osannolikt balansnummer kunde sen Kalle Spjuth göra 4-5. Därefter punkterade Rickard Koch matchen efter en kalaspassning från Stefan Persson. Ett nonchalant rus, gjorde att Vänersborg kunde reducera till 5-6.
Bäst i Hammarby var Stefan Persson. Hans betydelse i smarta framspel är betydande. Även Robin Sundin och Kalle Spjuth ska ha beröm för bra insatser i denna match.

lördag, december 02, 2006

Hammarby vann säkert över Villa

Hammarby spelade stundtals ett mycket bra spel mot Villa igår. Efter att ha tagit ledningen med 4-0 efter en halvtimme, drog man dock ner på tempot. Villa kunde sticka upp, och var nära att göra 5-3 en bit in på andra halvlek. Men sista halvtimmen ökade Hammarby farten igen, och kunde till slut vinna med klara 8-2. Bäst i Hammarby var pigga Kalle Spjuth och Richard Koch, samt reservmålvakten Patrik Nordgaard. Efter matchen fick vi träffa två trötta tränare. Sista veckans tre matcher, har tärt hårt på både dem och spelarna. Villas tränare Mikael Arvidsson uttryckte detta på ren västgöta:
- I får tänke på att pöjkera ä snickere och betongere med full arbetsda. De är inga NHL-pröffs! Matchanätt sliter på kröppen!
Lillis var också fundersam:
- Matchen på söndag borta mot Örebro blir tuff. När det blir så här tätt mellan matcherna, är det svårt att hitta motivationen.

torsdag, november 23, 2006

Richard Koch, skridsko- och klubbeleganten

Igår var han bäste man på plan, när Hammarby mötte Vänersborg på Zinkensdamm. De andra spelarna såg ut att stå stilla, när Richard Koch for omkring. Hans skridskoåkning är härlig att se. Den påminner en hel del om Jonas Claesson, när han var på topp. Klubbtekningen är också bländande. Men någon målskytt har han aldrig varit. Jaså?! Vad hände igår då? Richard gjorde ju tre mål:
2-0(5 min)Richard blåste ifrån 4 Vänersborgsförsvarare, och rundade målvakten. Hur säkert som helst la han bollen imål.
6-1(60 min) Stefan Persson serverade en smörpassning, och Richard gjorde inget misstag.
6-2(78 min) Denna gång var det Kalle Spjuth, som passade fram Richard.
Richard Koch har nu spelat för Hammarby sedan 2001. Sandviken ansåg inte att han platsade i deras lag. Det kan jag förstå. Satsar man på säckförsvar och långa lyrbollar, så är det svårt för lirare att ta plats. Ska säsongen 2006/2007 bli Kockens säsong?

Gäääsp!!!!

Aldrig har jag gäspat så mycket under en bandymatch. Dagens IFK Vänersborg hör definitivt inte hemma i allsvenskan. Hammarby spelade bandy i 10 minuter, och gjorde 3-0. Sen slutade även Hammarby spela bandy. Sakta släpade sig det s.k. spelet sedan fram. De som verkligen försökte spela och kämpa var Richard Koch och Kalle Spjuth. Koch belönades också med 3 mål. Målvaktsdebutanten Patrik Nordgaard skötte det lilla han hade att göra, på ett bra sätt. 1.442 åskådare genomled matchen. Domaren Peter Öhrlund från Örebro tyckte att första halvlek var så tråkig, att han blåste av efter 44 minuter. Marcus Bergwall satte dock ett bra slut på matchen med 8-2, genom ett kanonskott från nära mittlinjen.

lördag, november 04, 2006

Västerås - Hammarby 10/2 2002

En härlig vinterdag tog jag och Mary tåget till Västerås, för att se på bandy. Det var sol och vindstilla. 3.352 åskådare hade sökt sig till Rocklunda. Det enda problemet vädret ställde till med, var att reflexer omöjliggjorde för åskådarna att se resultattavlan. Men vad gjorde detta en sån här fin dag? Hammarby var på topp, och körde över VSK med 7-1! Hammarbys målskyttar var Jonas Claesson 2, Rickard Koch 2, Oscar Jonsson 1, Stefan Persson 1 och Björn Einarsson 1. Aldrig har väl tågresan mellan Västerås och Kallhäll gått som fort som efter denna match!