Visar inlägg med etikett sverige. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett sverige. Visa alla inlägg

torsdag, januari 22, 2009

Sverige slog Ryssland i en riktig rysare!

Oj vilket tempo, Ryssland startade matchen på Zinkensdamm i. Svenskarna hängde helt enkelt inte med första halvtimmen. Mikhail Sveshnikov svarade för både 0-1 och 0-2. Andra målet var en riktig läckerhet. Omgiven av sex svenskar åkte han slalom, och kunde till slut lätt lägga in bollen. Ryssarna började sen slappna av lite. Sverige kunde sticka upp, och ryssarna kom i efterhand. Detta gav 3 utvisningar under kort tid. Då passade Christoffer Edlund på att göra 1-2, efter en suverän passning från Joakim Hedqvist. Jag tror dock att detta var Sveriges enda riktiga målchans under första halvleken.
I andra halvlek kunde Sverige ta över mer och mer. Samtidigt agerade Andreas Bergwall som rena väggen. Joakim Hedqvist såg till att Sverige kvitterade till 2-2 via hörnan. Det var ett stenhård skott rakt upp i krysset, som Rysslands målvakt förmodligen aldrig såg. Sedan blev det inget mer mål under ordinarie tid, varför det blev straffskjutning. Matchhjälte blev Andreas Bergwall, som faktiskt tog 3 av 7 straffar. Sverige var efter detta i princip klar seriesegrare.
Det roliga i det svenska laget var att flera debutanter verkligen tog för sig. Ryssarna uppvaktade Per Hellmyrs, Patrik Nilsson och Daniel Mossberg hårt hela tiden. Detta gav de mindre kända svenskarna utrymme. Joakim Hedqvist, Daniel Jonsson och Christoffer Edlund spelade alla mycket bra.

lördag, februari 16, 2008

Linda Odén matchhjälte när Sverige vann VM

Ryska tjejerna överraskade och utmanade de svenska långt in i matchen. Men Sandvikens Linda Odén såg till att Ryssland inte fick chans att kvittera. Flera avancerade räddningar gjorde. Dessutom stod hon för många snabba, långa utkast som gav resultat. När matchen stod och vägde gjorde Linda en bra räddning, och kastade bollen över hela banan fram till Anna Lundin. Det var med nöd och näppe, som Anna nådde bollen. Men med ett snabbt inlägg kom bollen till Anna Jeppsson, som iskallt gjorde 3-1. Detta avgjorde matchen. Sen orkade inte ryska tjejerna mer. Sverige kunde sen dra ifrån till 5-2.
Matchfakta:
0 Start
2 1-0 Johanna Pettersson
8 1-1 Olga Nizovtseva
38 2-1 Emma Kronberg
79 3-1 Anna Jepson
85 4-1 Johanna Pettersson
86 5-1 Johanna Pettersson
89 5-2 Galina Mikhailova

--------------------------------------------------------------------------------

VM-finalen direkt i TV24!

Kl.13.55 idag lördag blir det fin TV-underhållning i TV24. Sverige möter Ryssland i VM-finalen. Matchen går på Tunets IP i Borlänge. Svenskorna har på ett klart sätt gått obesegrade genom gruppspelet. När man dessutom är regerande världsmästare, får man räkna med att vara favoriter. Men i en final kan nerver och annat komma in i bilden. Vi får hoppas på en spännande och välspelad match.
Slutställning i grundserien:
Sverige 6 0 0 +50 12
Ryssland 5 0 1 +23 10
Finland 4 0 2 +10 8
Norge 2 1 3 -5 5
Canada 1 2 3 -8 4
USA 1 1 4 -19 3
Ungern 0 0 6 -48 0

onsdag, februari 13, 2008

Sverige öppnade VM med 2 klara segrar

De lite mindre meriterade idrottsnationerna Canada och USA besegrades lätt i VM:s inledning i Grängesberg, med de klara siffrorna 10-1 och 13-0. De regerande svenska världsmästarna visade, att de är på hugget även i år. Sandvikens Johanna Pettersson blev dagens tjej med 8 mål. Nu leder färden mot Borlänge och torsdagens matcher mot Ungern och Finland.
Aktuell tabell:
Sverige +22 4p
Ryssland +10 4p
Norge +8 4p
Finland +6 2p
Canada -11 0p
USA -14 0p
Ungern -21 0p

Bilden är hämtad från bandy-VM:s hemsida.

söndag, februari 03, 2008

Sverige till final!

Sverige besegrade ett mycket defensivt spelande Kazakstan med 7-0. Kazakstan verkade spela efter taktiken 10-0-0. Den ende som kan få godkänt i Kazakstan, är den vilt kämpande målvakten. Hans spel och en bedrövlig is, gjorde att Sverige hade lite problem i första halvlek. Ändå tog Sverige ledningen med 2-0. I 50:e minuten kom matchens delikatess, när Per Hellmyrs elegant gjorde 3-0. En märklig taktik hade Kazakstan vid hörnorna. De rusade inte, utan stod kvar på mållinjen. Tre av målen kom på hörnor. Men Sverige fortsätter att missa straffar. Denna gång var det David Karlsson, som sköt klart utanför.
Bänka Dig framför TV:n 15.00 idag. TV4 är kanalen, och finalmotståndare Ryssland.
Sveriges mål: Patrik Nilsson 2, Per Hellmyrs 1, Stefan Erixon 1, Johan Andersson 1, David Karlsson 1, Daniel Andersson 1.

Fotot är hämtat från www.aftonbladet.se

torsdag, januari 31, 2008

Sverige mot Kazakstan i semifinal

På väg från bion "Sick", där Michael Moore beskriver den amerikanska miserabla sjukvården, undrade jag över om också bandyvärlden var på väg att bli sjuk. Som tur var insåg finska landslaget, att de höll på att skada sin sport. Kazakstan ledde i halvtid med 4-1. Finlands förbundskapten Sören Persson var upprörd i pausen över sina spelares spel. Efter 70 minuter vaknade de till, och såg till att rädda 3:e platsen samt den internationella bandyns ära. Sören Persson var något nöjdare, men la till:
- Felet är att såna här matcher inte ska finnas över huvud taget. Det här måste FIB fixa till.
Sverige hade inga problem med att besegra Norge. 6-2 i paus gav 17-3 i slutresultat. Därmed gick Sverige genom hela serien utan poängförlust!
Svenska målskyttar: Patrik Nilsson 4, Johan Andersson 3, Per Hellmyrs 2, Stefan Erixon 2, David Karlsson 2, Anders Bruun 1, Andreas Westh 1, Daniel Berlin 1, Daniel Andersson 1.
Norska målskyttar: Stian Holmen-Jensen 1, Christer Lystad 1, Jan Magnus Olaisen.

Slutresultat Serie A:
1 Sweden 55-14 10
2 Russia 59-14 8
3 Finland 38-23 4
4 Kazakstan 23-41 4
5 Norway 18-55 2
6 Belarus 13-59 0

onsdag, januari 30, 2008

Anders Östling matchhjälte när Sverige vände mot Ryssland

Sergei Lomanov slog direkt till i matchens inledning innan svenskarna riktigt kommit igång. Men strax efter kunde Anders Östling kvittera. I mitten av första halvlek hade Sverige en olycklig tid. Ryazantsev, Saveljev och Lomanov kunde göra 2-1, 3-1 och 4-1. Strax innan Saveljevs mål brände Marcus Bergwall dessutom en straff. 4-1 var också halvtidsresultat, och ryssarna verkade ha tagit ett stadigt grepp om matchen.
Men precis som igår kom svenskarna igen i andra halvlek. Ganska snart var Anders Östling framme och slog in 4-2. När det sen blev svensk straff strax efter växte hoppet. Men Patrik Nilsson missade sin andra straff i rad! Istället blev det den andre måltjuven David Karlsson, som påpassligt höll sig framme och svarade för både reducering och kvittering till 4-4. Daniel Anderssons "tennispassning" fram till 4-3 var smått genial. Med en kvart kvar fick Sverige hörna. Vem höll sig framme? Jo, Anders Östling! Sista kvarten visade ryssarna dåligt humör med mycket filmningar och efterslängar. Domare Kaj Wallen stod emot detta överraskande väl, även om Östling åkte på en konstig utvisning efter en avancerad filmning av Ivanushkin. Men Sverige höll emot, trots 3 utvisningar i matchen 6 sista minutrar. 4-5 blev ett rättvist resultat, anser jag med mina objektiva bortaögon.
Kuriosa i matchen var att Marcus Bergwall slog nytt rekord i antalet landskamper med 130. Det var bara synd att han firade detta med en grov straffmiss. Bollen gick rakt mot målvakten. Hela svenska laget spelade mycket bra i andra halvlek. Förutom matchhjälten Anders Östling, vill jag framhålla Daniel Andersson. Ryssarna fick helt enkelt inte tag i Daniel utan att ta till ojusta medel.
Nu krävs det två raka segrar mot Norge, för att det ska bli VM-final på söndag. Detta känns inte som en omöjlighet.

Fotot är hämtad från www.dn.se

tisdag, januari 29, 2008

Sverige vann lätt mot tamt Finland

Vart tog all finsk sisu vägen? När Sverige ökade takten i andra halvlek var finnarna förvånansvärt passiva. Stackars Pasi Hiekkanen gjorde flera bra räddningar i det finska målet. Bl.a. räddade han en straff från Patrik Nilsson. Men han var allt för övergiven av sina backar.
Sverige gjorde ingen toppmatch, men stod för en bra laginsats. Men i morgon kommer den verkliga temperaturmätaren mot Ryssland.
Förespråkare för att riktig bandy ska spelas inomhus, hävdar ofta att detta innebär att detta alltid ger perfekt is. Jag vet inte vilket betyg den ojämna isen i Moskva ska få, men inte var den perfekt.
TV-sändningen var bra. Hela tiden varierade kamerorna mellan närbilder och översiktsbilder. Men det blir tröttsamt med en halvsovande reporter, som sitter hemma i Stockholm och kommenterar TV-bilder.
Målskyttar Sverige: Stefan Erixon 1, Anders Östling 1, Daniel Andersson 1, Patrik Nilsson 1, Johan Andersson 1, Jonas Edling 1.
Målskyttar Finland: Mika Mutikainen 1, Kimmo Huotelin 1.

Bilden på Patrik Nilsson tagen av Fredrik Sandberg och hämtad från www.dn.se

måndag, januari 28, 2008

Sverige vann med 17-2 !

I morse slog han till igen! Patrik Nilsson gjorde 5 mål, när Sverige enkelt slog Vitryssland med 17-2. Svenskarna började lite halvslött, och "ledde bara" med 5-1 i paus. Frågan är vad en sån här match egentligen betyder? I morgon blir det värre, då Sverige möter arvfienden Finland. Bänka dig framför TV:n! Matchen går på TV4Sport.
Målgörare Sverige: Patrik Nilsson 5, Daniel Andersson 4, David Karlsson 3, Stefan Erixon 2, Daniel Berlin 1, Hans Andersson 1, Jonas Edling 1.
Målgörare Vitryssland: Evgeni Hvalko 1, Vladimir Shulzhenko 1.

söndag, januari 27, 2008

Brons till Sverige

Sverige hade inga problem med att fixa bronset i matchen mot Norge. Efter 6-1 i paus ökade Sverige på till 14-2. Det kändes som om det var lite revanschlusta efter fusket i går, när Ryssland myglade bort Sverige från finalen.
Ryssland, som i går helt tappade förmågan att spela bandy i 13 minuter, körde idag över Finland och vann med 9-1. Segern är välförtjänt, men en unken eftersmak sprider sig över bandyvärlden. Svenska ledarna med Stephan Persson i spetsen har klart deklarerat att de slutar med bandyn p.g.a. ryssarnas svek. Bandy är en global liten sport, som definitivt inte blir större när stora nationer myglar redan på juniornivå. Fy skäms, Ryssland! Grattis Sverige till bronsmedaljen!

Fotot är hämtat från www.bandyvm.se/p19

TV4 Sport sänder Bandy-VM

Än är inte undrens tid förbi! TV4 Sport sänder 4 matcher från bandy-VM;
Tisdag 29 januari 17.00 Sverige-Finland
Onsdag 30 januari 17.00 Sverige-Ryssland
Lördag 2 februari 13.00 eller 17.00 Sveriges semifinal
Söndag 3 februari 15.00 VM-final

Härligt!

lördag, januari 26, 2008

Bandy-VM !!

I skrivande stund är vi på väg mot det dygn där årets Bandy-VM startar i Moskva. Klockan 09.00 i morgon möter Ungern Litauen i invigningsmatchen. Sveriges första match är mot Kazahkstan kl. 16.00.
Det märkliga är att svensk media verkar helt ovetande om detta. Jag ger dock inte upp. När jag i morgon bitti läser Dagens Nyheter förväntar jag mig flera sidor med ingående artiklar och analyser om detta VM.

fredag, januari 25, 2008

P19-VM i Söderhamn igång

Finland besegrade Norge i första matchen med 3-1. Om en knapp timme bränner till ordentligt när Sverige möter Ryssland. I morgon har Sverige dubbelmöte mot Finland och Norge. På söndag är det finaldags.
Rysslands juniorer har tränat ihop i 4-5 veckor. Sveriges motsvarighet till samling är 2-3 dagar. Men Sverige har många bra spelare. Så kan man få ihop ett hyfsat lagspel så.
Med i Sveriges lag är bl.a. Vetlandas Viktor Törner och Hammarbys Robert Rimgård. Robert har haft en fantastisk säsong hittills. Han kommer direkt från Hammarbys juniorlag, och spelar nu i elitserien. Platsen i startelvan bör vara given.
Söderhamn är värd för årets p19-VM, så det är bara att packa bilen full och åka norrut!

lördag, februari 17, 2007

VM-guld!!!

Åter igen har Sverige blivit världsmästare i dambandy. I VM-finalen besegrades Ryssland med 3-2. Svenskorna hade greppet över matchen hela tiden.
I 29:e minuten kunde VM-debutanten Sigrid Simonsson göra 1-0.
I början av andra halvleken fick Sverige en hörna, och Emma Kronberg kunde slå in 2-0.
Strax efter fick Ryssland en hörna, och kunde reducera till 2-1.
10 minuter före full tid gjorde Mikaela Hasselgren 3-1, och matchen var i praktiken avgjord.
Visserligen kunde ryskorna reducera i slutminuten.
Men det Svenska VM-guldet var bärgat!

tisdag, februari 13, 2007

Dambandy-VM i full gång

Nu är Dambandy-VM i Budapest i full gång. Sverige mötte i första matchen, och nådde oavgjort. Sen har det blivit två storsegrar mot Ungern 6-0 och Norge 10-0. Ryssland leder VM-serien med lika många poäng som tvåan Sverige, men ett måls bättre målskillnad. Canada skuggar strax efter. På lördag blir det final!

söndag, februari 04, 2007

Ryssland världsmästare i bandy

Ryssland är åter världsmästare. Det blev ingen revansch för Sveriges bästa landslag. Vi stod upp bra, våran "svindefensiv" fungerade, men två hörnmål i den andra halvleken avgjorde finalen till hemmalagets fördel. Inget att säga om. Ryssland var det bättre laget och ska vi ha en chans måste vi göra mål på alla chanser, både hel- och halvchanser. Nu får vi sikta in oss på Moskva 2008. Där nästa års VM ska avgöras.



The Facts:
Россия - Швеция

3:1

11 min Бергавалл
38 min Максимов
60 min Иванушкин
89 min Обухов

Kvarten kvar, 2-1 till Ryssland ..

.. ingen fungerande webbsändning.
Ingen Radiosport.
- "Med kvarten kvar", sa Tennisberg ..
.. sen bröts kontakten med Kemerovo.
Nu är man totalt bortkopplad.
Tystnaden är så total!

Ryssarna har vänt ...

I den 59:e minuten gör Ivanusjkin 2-1.
Ryssland leder VM-finalen.
Maksimov kvitterade i den första halvleken.
Det stod 1-1 i paus.
Ryssarna har nu publiken med sig.
Nu är det tungt.
Nu är vi verkligen i Sibirien ...

1-0 till Sverige ...

Marcus Bergwall gör 1-0 på den första hörnan.
"Det var bara å nypa till", eller :-)
Webbsändningen funkar inte.
Men som tur är finns Radiosporten.
Som tur är finns Kenth Hultqvist.
- "Pälsmössorna åkte ner lite grann på 30 000 ryssar på läktarna"
.
Målet kom i den 10:e minuten, nu har det gått ca. kvarten ...

Det mest talar för ryssarna ...

"Det blir ruskigt spännande", så sa bandyexperten och förre stjärnspelaren Hans Johansson igår efter Sveriges match mot Finland och han vet ju vad han talar om, med all den erfarenheten som han har både av svensk och rysk bandy. Jag hoppas att han får rätt, jag hoppas verkligen att det bli "ruskigt spännande". Men som jag ser och känner det så här minuterna innan avslag, talar det mest för ryssarna, vi kommer att få det oerhört svårt att ta tillbaka guldet. Ryssarna har sett ruggigt starka ut, dom verkar ha prickat in formtoppen exakt i rätt tid. Dessutom ska det avgöras i den ryska bandykulan inför 30 000 hänförda ryssar ...

Vi svenskar brukar alltid mest snacka och varna för dom ryska spelare som spelat i svenska lag, Franz, Sveshnikov, Lomanov och Obukhov. Men det ryska laget innehåller fler oerhört skickliga spelare, Saveliev, Maximov men framför allt en spelare som är en personlig favorit, Evgeny Ivanushkin.

Ska Sverige ha en chans så måste vi spela oerhört tålmodigt, oerhört tråkigt, på gränsen till fult! Vi måste vara beredda på att ryssarna kommer att köra på 180 den första kvarten. Klarar vi den första anstormningen med hedern i behåll och kan komma in i matchen med vårat spel då har vi chansen. Då kan det bli en klassisk utveckling när ryska lag är med. Nerverna kommer in i bilden och med i matchen. Då kör dom solo, då ska dom avgöra själva!! Tålamod och noggrant det är vår taktik det. Klassisk bandytaktik á la Vetlanda BK, det är vår melodi.
Tålamod, sa Bull,
Tålamod, sa Bill.

Nystanet - Bio
presenterar
Hans Johansson

Bandyexpert