Visar inlägg med etikett film. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett film. Visa alla inlägg

måndag, mars 26, 2007

Årets lok ...

Vad har nu ett lok med bandy att göra? Frågan är berättigad, men kan han Hansson utse "Årets butelj" eller om det var årets nationalsång? "Du gamla du fria, du buteljhöga skott", kan jag lugnt fortsätta med utmärkelserna och det är då loket kommer in på stationen. Handbollen har ju haft sitt Loket och nu är det hög tid för bandyn att också få ett Årets lok. Bandysäsongen är ju över, men redan nu står det där och pustar och stånkar för att komma igång med nästa säsong. En säsong som förhoppningsvis kommer att bära ända till slutstationen Studenternas. Se upp för dörrrrrarna ...

Nystanet - Bio
presenterar
Årets lok



Andra bloggar om: , , ,

måndag, mars 19, 2007

Glädje och smärta på dryga minuten!

Ett stort Grattis till Edsbyn. Fjärde raka guldet! Fantastiskt. Men trots att jag hoppades och trodde på ett rödblått guld, kan jag inte annat än att lida med Bergwall och dom andra spelarna i Hammarby ... vilken smärta, vilken glädje.

Nystanet - Bio
presenterar
Bandyfinalen 2007 på 71 sekunder

onsdag, mars 14, 2007

Vad talar för ...

Igår kunde jag äntligen se "slutspelskanalen" på hemmaplan. Den avgörande femte semifinalen i "bandykapellet" mellan hemmalaget Edsbyn och Sandviken. Nu blev det ingen höjdare till bandymatch. Mycket stod ju på spel, det blev två lag med ett klart uttalat defensivt tänk. Det dröjde länge, länge innan det hämde något. Sandviken spelade bandy á la Villa, man ställde upp med ett handbollsförsvar och Edsdyn hade bollen hela tiden och passade framåt, bakåt och i sidled. Sen blev det två snabba hörnmål för det rödblå hemmalaget. Men annars skapade lagen inte mycket, tyvärr! Sandviken hade en jättechans att komma in i matchen i slutet av den första halvleken, men han Hagberg missade läget. Efter paus avgjorde Edsbyn med två snabba kontringsmål. Men helhetsintrycket blir en trist bandyföreställning av två av Sveriges bästa lag. Ibland var det faktiskt så trist att t.o.m. jag låg och zappade i TV-soffan.

Nu väntar årets stora idrottshändelse. Bandyfinalen på "Studan". Hammarby vs Edsbyn. 2000-talets två giganter i svensk bandy. Vi lär återkomma till söndagen. Men som en första liten uppladdningen, får ni lyssna på vad de båda experterna Hans Elis och Jonas Claesson tänker om finalen den 18 mars.



Andra bloggar om: ,

tisdag, mars 13, 2007

Vilken ofest!

Efter regn kommer solsken och gör det inte det, då blir det en riktig sörja. Och en riktig sörja det verkar Hammarby Bandys ekonomi vara. Läser på svt/text och i DN, att klubbens ordförande Kennet Kvist nu går ut i ett lokalblad med uppgifter om att skulderna nu är uppe i 5 milj. De kortfristiga skulderna, till t.ex. bussbolag och tryckeri är uppe i 2 milj. Med framgångarna på bandyisen och de stora hålen i byxfickorna känns det som det vore på plats med ett härligt klassiskt Robban Broberg citat, "Bättre vara ute på hal is och ha det glatt
än att gå i lera och sörja"
.

Dessutom får klubben ett gratis tips av undertecknad. Ja du läste rätt du Kennet Kvist, det är gratis! Byt ut Kentas "Just idag är jag stark" som intro när spelarna kommer ut på isen till nedanstående musikvideo. En gammal klassiker signerad den store konstnären, mannen med geten, Robert Rauschenberg ... "The Mud Muse"



Uppdaterat 7:16
Läs även "Sluta fega, förbundet" -Lilla Paris blogg


Andra bloggar om: ,

lördag, mars 03, 2007

En besviken tränare ..

När årets bandysäsong summeras ligger våran tränare Patrik "Putte" Johansson bra till för att erövra titeln "Årets tränare". Han har tillsammans med sin assistent Palle Sandell tagit "la Squadra Amarilla" till en ännu högre nivå. Det är inte utan att jag både känner och hoppas att krönikören på SF/Bandy/tjustkulle Daniel Engström har rätt när han beskriver VBK:s utveckling som en trestegsraket och att det vi i år fick vara med om var första delen!

Efter kvartsfinalförlusten intervjuades Putte av TV4/Jönköping och trots sin stora besvikelse konstaterar han, likt alla andra, att vi gjorde en bra match och att några misstag, lite slarv gjorde att våran säsong tog slut för tidigt och på ett trist sätt.

nystanet - Bio
presenterar
Årets besvikelse



I den långa serien av bearbetning av den tunga förlusten ...
Inte för att jag lägger någon som helst skuld på våran backgigant, men även så trista händelser som missade straffar måste rangordnas. Rolf Hedberg är säkerheten själv när det gäller straffar, han sätter 99 av 100 och därför är den missade straffen i kvarten tyvärr en av kandidaterna till titeln "Årets straffmiss". Nu tror jag inte att just denna miss avgjorde själva matchen, vi gör ju 3-4 nästan direkt efter, men om han hade satt den hade vi kanske. Om ....

nystanet - Bio
presenterar
Årets straffmiss


onsdag, februari 28, 2007

Denis Riabchevski - Årets bandymål

Alldeles nyss på en blogg mycket nära dig. PG som gjorde årets hörnmål! En som inte ville vara sämre var Denis Riabchevski, hans 2-3 reducering är ju helt i klass med den förre VBK:aren Driagins underbara solomål mot Bollnäs. Riabchevski tar fart från egna planhalvan, rundar alla gröna motståndare, avslutar med ett bananskruvat skott som Andreas Bergwall inte har en chans att ta. Årets bandymål??

Nystanet - Bio
presenterar
Riabchevski - Årets bandymål?


Årets hörnmål?

Det gäller ju att suga ut det gôttaste av allt här i världen och det gäller ju självklart bandymatcher också, eller hur! Nu har jag plockat ut det bästa från gårdagens kvartsfinal mellan VBK och Hammarby. Efter Vetlandas slarviga inledning där vi åter bjöd Hammarby på 2-0 direkt i matchens inledning, kändes reduceringen till 1-2 oerhört viktig. Och vilken reducering det blev. Vilken härlig hörnvariant och vilket skott han fick på den gode PG. Detta måste helt enkelt vara årets vackraste hörnmål!!

Nystanet - Bio
presenterar
PG dunkar in 1-2


tisdag, februari 27, 2007

Äntligen hemma

- "Äntligen får jag expertkommentera direkt från Kullen", så skulle han kunna säga han expertkommentator Jonas Claesson, när han i kvällens direktsända kvartsfinal kommer att var på plats i studion på Tjustkulle tillsammans med Sten Rosenberg. Jonas Claesson spelade 237 matcher i den gula tröjan med nummer 6 på ryggen och gjorde totalt 411 mål för VBK under åren 1986-1996, innan han varvade ner i dagens motståndare, Hammarby.

Matchen sänds alltså direkt i svt24, numera så fyndigt omdöpt till "Slutspelskanalen" och förutom Jonas och Sten i studion är Chris Härenstam och Hans Elis Johansson på plats för att kommentera denna kvartsfinal nr. 2. Sändningen börjar kl.19.00.

Och vi får hoppas att han får rätt han experten, för så här sa han den 18 februari 2007, inför det stundande slutspelet:

Nystanet - Bio
presenterar
.. möjligen, möjligen, sa Jonas


måndag, februari 26, 2007

Driagin satte spiken i Bollnäskistan

Alexander "Sascha" Driagin, vänsterhalven som försvann! Driagin var ett tag under "the Silly Season" lösningen på vårat vänsterhalvsproblem, men i sista stund bestämde han sig för att spela ett svart spratt med oss VBK-are. För trots att bostaden stod klar i förorten Bäckseda, valde han att spela för svarta Sandviken. Ett beslut som alla SAIK:are mottog med största glädje och idag betalade han tillbaka lite, för idag var det han som definitivt sänkte Bollnäsgiffarna, när han i matchens 87:e minut halvt liggande lyfte in 8-2 efter matchens vackraste solonummer, en klassisk soloåkning, som vi sett honom göra så många gånger i den gula tröjan där han helt a la Maradonna lurar upp 6-7 Bollnässpelare på Jernvallens södra läktare. En oerhört viktigt mål, då Bollnäs var på väg in i matchen igeeen :-)

Även uppe i hälsingederbyt i Edsbyn i "kyrkhelvetet" blev det en favoritseger. Broberg var chanslösa och när domaren blåste av matchen kunde supporter-Björn jubla över en femetta! Returerna i grupp B spelas på onsdag kväll.

Nystanet - Bio
presenterar
Alexander Driagins solonummer


onsdag, februari 14, 2007

Det råder ingen tvekan ikväll heller!!

Det var ingen tvekan vad vi var ute efter i matchen Boltic i grundserien och det råder ingen tvekan om vad vi är ute efter ikväll heller. Vi ska besegra gurkorna på Rocklunda!! Ikväll ger vi järnet. Vi är uppe på tårna innan Västerås har fått av sig skridskoskydden!! Men tyvärr ni Örebroare, f'låt Västeråsare. Någon gladbandy blir det inte. Det har vi inte råd med. Vi har helt enkelt inte råd, att underhålla er ikväll! Ikväll blir det kamp, tufft, tätt och två poäng!!

Bandyunderhållningen kan vi idag endast erbjuda på bio ...


Nystanet - Bio
presenterar
Bandy Bandy feat. Zap Mama


Bandy Bandy on Vimeo
Bandy Bandy feat. Zap Mama

tisdag, februari 13, 2007

Rörliga bilder!

Så sa man förr.
När filmen var ung.
Rörliga bilder.
Låter rätt fint faktiskt.
Rörliga bilder.
Dom blir ännu finare.
Bilderna som rör sig.
Om det är mycket gult på dom.
Då blir det vackert.
Vackert och gult.
Gult och vackert.

Ett kort TV-inslag från Tjustkulle.
Snott från TV4/Jönköping!!
Från i söndags.
Med Edlunds 4-0 mål.
Plus han tränare Johansson.
En rörlig Johansson :-)

Nystanet - Bio
presenterar
Vetlanda - Villa 10-1


onsdag, februari 07, 2007

BandyTuben

Ett lite tips till alla er filmande bandyvänner.
Tuben.
Den underbara YouTube.
Har en "embedded" funktion.
Nu kan man ha alla sina bandyfilmer samlade.
Här är "nystanets" VM-filmer.
På ett bräde!

söndag, februari 04, 2007

30 000 ryssar och en ...

"Heja Sverige, friskt humör ..."

Vad kan man mer göra
För att det ryska laget störa.
Än att högt och tydligt ropa ...
I'm so Lonely I Can Die

Nystanet - Bio
presenterar
I'm so Lonely ...


Det mest talar för ryssarna ...

"Det blir ruskigt spännande", så sa bandyexperten och förre stjärnspelaren Hans Johansson igår efter Sveriges match mot Finland och han vet ju vad han talar om, med all den erfarenheten som han har både av svensk och rysk bandy. Jag hoppas att han får rätt, jag hoppas verkligen att det bli "ruskigt spännande". Men som jag ser och känner det så här minuterna innan avslag, talar det mest för ryssarna, vi kommer att få det oerhört svårt att ta tillbaka guldet. Ryssarna har sett ruggigt starka ut, dom verkar ha prickat in formtoppen exakt i rätt tid. Dessutom ska det avgöras i den ryska bandykulan inför 30 000 hänförda ryssar ...

Vi svenskar brukar alltid mest snacka och varna för dom ryska spelare som spelat i svenska lag, Franz, Sveshnikov, Lomanov och Obukhov. Men det ryska laget innehåller fler oerhört skickliga spelare, Saveliev, Maximov men framför allt en spelare som är en personlig favorit, Evgeny Ivanushkin.

Ska Sverige ha en chans så måste vi spela oerhört tålmodigt, oerhört tråkigt, på gränsen till fult! Vi måste vara beredda på att ryssarna kommer att köra på 180 den första kvarten. Klarar vi den första anstormningen med hedern i behåll och kan komma in i matchen med vårat spel då har vi chansen. Då kan det bli en klassisk utveckling när ryska lag är med. Nerverna kommer in i bilden och med i matchen. Då kör dom solo, då ska dom avgöra själva!! Tålamod och noggrant det är vår taktik det. Klassisk bandytaktik á la Vetlanda BK, det är vår melodi.
Tålamod, sa Bull,
Tålamod, sa Bill.

Nystanet - Bio
presenterar
Hans Johansson

Bandyexpert



Nyp till flera gånger idag ...

Marcus Bergwall.
Avgjorde semifinalen.
3-2 på hörna.
I förlängningen.
Enkelt sa Bergwall ...

Nystanet - Bio
presenterar
Det var bara å nypa till

Marcus Bergwall


lördag, februari 03, 2007

Inför VM-finalen - En uppladdningsfilm

Vi är där!
Vi möter Ryssland.
Imorgon är det VM-finaldags.
Avslag klockan 11.00 (svensk tid) ...

Nystanet - Bio
presenterar
Inför VM-finalen

Ryssland - Sverige


måndag, januari 29, 2007

VSK - 103 år

Fredagen den 29 Januari 1904 kallade Krispin Svärd till möte i Västerås Folkets Hus. Något senare samma afton hade en sportklubb bildats, Västerås SK.
GRATTIS Västerås på 103-årsdagen.
Vi på nystanet kommer att fira hela dagen med att sjunga eran sång.

Nystanet - Bio
presenterar
The Gurkshow - en avklädd video


Швеция - Белоруссия ... 21-5

Som jag beskrivit i tidigare inlägg idag så funkade inte webbsändningen imorse. Mestadels var det avbrott, men ibland slog dom till producenterna och lyckades få fram lite rörliga bilder! Och som tur var hann jag filma det mesta och bästa som nådde oss tittare. Min bandydamer och bandyherrar ... Ett kort sammandrag - The best of Today. Ett bandydrama du sent glömmer, i den isande huvudrollen: David Karlsson.


nystanet - bio
presenterar
Sverige - Vitryssland 21-5
Bandy-VM 2007, Kemerovo

söndag, januari 28, 2007

Unika TV-bilder

Som den enda svenska bandyblogg och enda svenska TV-station :-), kan "nystanet" nu visa rörliga bilder från bandy-VM 2007 i Kemerovo. Dock inga matchbilder, men det kanske kommer längre fram i turneringen!!?? Det är några korta snuttar, bl.a. från dagens officiella öppnings- och invigningsceremoni. Allt är filmat direkt från skärmen, så med andra bandyord är det inte högsta kvalité, men det är ju inte på detta vi ska vara bäst, det är ju på den nyspolade isen som vi ska vinna guldet. Det är på isen vi ska fira våra triumfer och ta tillbaka pokalen till Sverige!! Men så länge Nils-Petter och han Orvar står ut, så får ni göra det också :-)

nystanet - bio
presenterar

Bandy-VM 2007, Kemerovo

måndag, januari 22, 2007

Bandytemperaturen ...

.. är hög uti kroppen, närmare 40 än 37 ... Igår publicerade jag en kort kort film med legenden nummer 6 Jonas Claesson. Klippet var ett klipp ur ett lite längre klipp, som jag hittade för länge sen, men som blivit bortglömt på hårddisken. Det handlar om bandytemperaturen i Vetlanda och det är troligtvis ett reportage från Svt/Jönköping inför säsongen 2005/06. Tyvärr är kvalitén på orginalklippet inte det bästa och dessutom "kapat" i slutet, men vad gör väl det, när det handlar om klubbarnas klubb i lirarnas sport. För det är underbara bilder från guldåret 1992 och visst är det härligt att se han Claesson både på Söderstadion och Kullen ...

nystanet - bio
presenterar
Bandytemperaturen