Visar inlägg med etikett gustav björkman. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett gustav björkman. Visa alla inlägg

lördag, februari 07, 2009

Bajen vann tuff holmgång mot Gripen

Hammarby öppnade matchen i en rasande fart. ”Griparna” hängde helt enkelt inte med. Värst var Kalle Spjuth, som nästan direkt höll på att göra 1-0. Istället såg han till med en elegant nertagning och en osjälvisk passning, att Gustav Björkman lätt kunde ge Hammarby ledningen. Men efter ca. 20 minuter verkade Hammarbyspelarna ge upp. Gripen körde med taktiken 10 spelare i försvaret, 0 halvbackar, 0 på mittfältet och 0 forwards. Till denna taktik lade man till ständiga ojustheter, såsom bentacklingar, fasthållningar och hakningar med klubban. Domaren Max Johansson brydde sig inte om detta. Däremot var hans linjemän väldigt noga, när det gällde var frislagen skulle slås. Här kunde inte spelarna fuska med centimetrarna, även om bollen var på egen planhalva. Mot slutet av halvleken kunde Gripen sticka upp i några kontringar, och se till att halvtidsresultatet blev 2-2. Hammarbys målvakt Patrik Nordgaard får ta på sig 2-2-målet. Han hade visserligen inte mycket att göra i första halvlek, men en duktig målvakt måste hålla sig vaken hela matchen.

I pausen hände en sensation! Min fru Mary brukar alltid köpa några bollar för att pricka en kon, som ställs ut mitt på planen. I vanliga fall brukar hennes boll hamna ca en kilometer från konen. Men helt plötsligt fick hon iväg ett jättebra kast. Bollen skruvade sig elegant, och hamnade under kuben. I pris fick hon en snygg Hammarby-halsduk.

I andra halvlek hade Gripen ändrat taktik. Ett halvt sovande Hammarby blev verkligen överraskade, när Gripen gick till anfall. Alltför enkelt kunde Misja Pasjkin direkt ge Gripen ledningen med 2-3. Gripen hade då flera anfall, som kunde ha resulterat. Jag begrep inte varför inte Lillis begärde timeout, för Hammarbys spelare var inte riktigt med i matchen. Men Hammarby lyckades till slut vända matchen till sin fördel och vinna matchen med 7-4.

Bäst i Hammarby var kämpen Gustav Björkman, som var tillbaka i laget igen. I övrigt var det alltför många som underpresterade. Lagkaptenen Oscar Jonsson och årets nytillskott Johan Östblom verkade ha problem med färgblindhet, för de passade hela tiden fel. Patrik Nordgaard i målet visade åter igen att han inte håller måttet i år. Kalle Spjuth var som sagt bedårande i 15 minuter, för att sen försvinna ur matchen.

Gripen gjorde en taktisk fulländad match. Det hör dock till att tre av Hammarbys mål kom efter hörnor. Gripen var ju trendledande förra säsongen, när man valde att stå kvar på mållinjen. Men Hammarbys spelare var framme hela tiden vid de returer, som ges vid dessa hörnor.

Åter igen ställdes presskonferensen in. Tydligen hade bara en journalist varit på plats. Han var där, för att fråga Lillis om han var nästa förbundskapten.

Matchfakta:
9 min 1-0 Gustav Björkman
38 min 1-1 Mathias Johansson
40 min 2-1 Andreas Hammarbäck
43 min 2-2 Daniel Bäck
46 min 2-3 Misja Pasjkin
55 min 3-3 Lars Karlsson
66 min 4-3 Stefan Erixon
78 min 5-3 Lars Karlsson
82 min 6-3 Johan Östblom
90 min 7-3 Gustav Björkman
92 min 7-4 Misja Pasjkin

söndag, oktober 12, 2008

Hammarby utslagna i kvarten

Hammarbys spel i Svenska Cupen har varit minst sagt ojämnt. Det finns ju också en gammal regel, att man inte vinner matcher på utvisningsbänken. Detta blev avgörande i kvartsfinalen mellan Broberg och Hammarby. I början av andra halvlek fick Broberg straff och Daniel Eriksson fick extrastraff för olämpligt uppträdande. Där avgjordes matchen. Visserligen kunde Hammarby reducera till 2-3. Men drar man på sig 72 minuters utvisningar i en 60-minutersmatch, försvinner vinstchanserna.
0-1 Adam Gilljam
0-2 Adam Gilljam
1-2 Gustav Björkman
1-3 Per-Johan Wikström
2-3 David Karlsson

Bilden är hämtad från Svenska cupens hemsida.

söndag, mars 09, 2008

Hammarbys otroliga säsong slut

Sandviken vann välförtjänt över Hammarby i fjärde semifinalen med 4-6. Efter en halvtimme ledde SAIK med 1-4, och ingen trodde på Hammarby. Men åter igen visade detta nya Hammarby stor kämpaglöd. I pausen stod det sen 3-4. Andra halvlek blev sen ett stort ställningskrig. Hammarby hade mycket boll, men lyckades inte få några riktigt bra lägen. Istället var det SAIK, som kunde kontra sig till bättre lägen.
Tyvärr förstördes matchen av dålig is, samt domare som var helt under isen. Roland "Julgrisen" Fager visade åter igen, att han inte klarar av att döma en bandymatch. Hur kan han trots flera dåliga matcher under säsongen få döma semifinaler? Nu går ryktet att han även ska få döma SM-finalen. Detta skulle vara en katastrof, för matcher under hans ledning blir oftast rena parodin.
Men Hammarbys bandykillar ska ha all eloge för sin fantastiska säsong. I somras kunde ingen tro på att detta lag skulle nå semifinal. "Lillis" Jonsson har visat att han är en stor ledare. Efter matchen stod publiken kvar, och hyllade sin hjältar. Det var de verkligen värda.
Hammarbys mål: Lars Karlsson 2, David Karlsson 1, Gustav Björkman 1.
Sandvikens mål: Magnus Muhrén 3, Patrik Nilsson 2, Linus Forslund 1.

tisdag, mars 04, 2008

Än är det för tidigt att lägga portföljen på hyllan!

Vem kunde tro detta, efter utskåpningen i söndags? Hammarby vann borta mot hemmastarka Sandviken! Snacka om rysare framför radion! Varför visade inte TV24 denna match, som de hade utlovat? Förmodligen ansåg de att Sandviken redan var klara för final. Men Hammarby ville annat. Radions medkommentator Kenth Hultqvist var helt lyrisk över den spännande avslutningen. Nu blir det match på Zinkensdamm på söndag!
Hammarbys målskyttar: David Karlsson 1, Rickard Koch 1, Gustav Björkman 1.
Sandvikens målskyttar: Stefan Andersson 1, Daniel Berlin 1.

söndag, mars 02, 2008

SAIK överlägset på Zinkensdamm

Ibland är det bara att erkänna, att motståndarna är bättre. Sandviken var det klart bättre laget på Zinkensdamm denna eftermiddag. Hammarbyspelarna verkade inte vara riktigt med i matchen från början. Tack vare storspelande (igen!) målvakten Patrik Nordgaard hölls siffrorna nere i 0-2. Sista kvarten i första halvlek spelade Hammarby bra bandy, och Gustav Björkman kunde kontra in 1-2. Då steg hoppet inför andra halvlek.
Men det hoppet höll inte lång tid. Sandviken kunde enkelt spela ut Hammarby, som gjorde alltför många enkla misstag. Visst var isen värdelös, men det var den för Sandviken också. Nej, det verkade vara ett tröttkört Hammarby som idag steg in på isen. Inför matchen hade spelarna försökt att påverka varandra att inte vara nöjda med semifinal, utan att vilja gå längre. Men det var nog för kort tid mellan sista kvartsfinalen och denna semifinal. Så här många misstag får man inte bjuda ett lag som Sandviken på!
Nu måste Hammarbyspelarna ta sig i kragen inför två tuffa bortamatcher tisdag och torsdag. Annars är denna säsong slut på Zinkensdamm och sommarhelvetet är över oss.
Hammarbys mål: Gustav Björkman 1, Lasse Karlsson 1.
Sandvikens mål: Patrik Nilsson 3, Magnus Muhrén 2, Daniel Berlin 1, Alexander Driagin 1.

onsdag, februari 27, 2008

Vattenpolo när Hammarby vann över Villa

Jag lider verkligen med bandyspelarna när de tvingas spela slutspelsmatcher under sådana här förhållanden. De kämpar och sliter före och under säsongen, för att nå fram till slutspel. Väl där vräker regnet ner, och planen blir nästan ospelbar. Men bandy handlar mycket om att behärska olika förhållanden. Detta gjorde bägge lagen mycket bra.
Hammarby började matchen bäst, och David Karlsson kunde i matchens inledning göra 1-0. Men när isen blev sämre, utnyttjade Villa detta klart smartare än Hammarby. Långbollar studsade hur som helst mellan Hammarbyförsvararna. Som tur var kunde en storspelande Patrik Nordgaard hålla siffrorna nere till 1-1. Hammarby försökte att spela sin vanliga bandy, men fastnade i det blöta underlaget. I 36:e minuten fick Gustav Björkman på ett skott bakom ryggen. Det var en ren chansning som med stor tur gav 2-1. Men han visade ändå spelsinne med sin chansning. Hammarbys halvtidsledning med 2-1 var inte välförtjänt.
Andra halvlek visade ett helt annat spel. Isen och vattnet gjorde det omöjligt att spela riktig bandy, men Hammarby gav verkligen allt. Villa verkade ge istället ge upp. När David Karlsson och Richard Koch svarade för 3-2 och 4-2 började vi hoppas på seger. Men i 78:e minuten reducerade Martin Arvidsson. Därefter dröjde 7 mycket långa minuter innan Gustav Björkman kunde kämpa in 5-3. Nu blir det 3:e och avgörande match på fredag. Skulle Hammarby vinna, blir det ny hemmamatch på söndag enligt den nya smarta uppläggningen av slutspelet som Bandyförbundet bestämt.
Hammarbys mål: David Karlsson 2, Gustav Björkman 2, Richard Koch 1.
Villas mål: Jesper Bryngelsson 1, Johan Andersson 1, Martin Arvidsson 1.
Publik: 2.717.

lördag, februari 09, 2008

Trött Bajen vaknade till i sista halvtimmen

Före matchen hade jag förväntat mig ett spelsuget och taggat Hammarby, efter VM-uppehållet. Men istället fick jag se ett oinspererat och slött lag. Tydligen tyckte Oscar Jonsson likadant. I 23:e minuten hämtade han bollen från målvakten, och körde rakt igenom Motalas försvar och gjorde 1-0. Detta borde ha blivit en väckarklocka för lagkamraterna. Istället blev det tvärtom. Motala gjorde 1-1 och 1-2. Hade inte Hammarbys målvakt Jonas Svensson storspelat, hade halvtidsresultatet kunnat vara 1-5.
I början av andra halvlek fortsatte Hammarbys nonchalanta spel. Men efter 60 minuters spel vaknade Hammarby. De körde helt enkelt Motala sönder och samman i sista halvtimmen.
Jag anser att Jonas Svensson var klart bäst på plan. Men juryn utsåg Robert Rimgård. Detta val är inte helt fel. Den grabben kan gå hur långt som helst. Förutom Jonas och Robert vill jag också nämna Gustav Björkmans stora fitghterhjärta.
Motala spelade en destruktiv och tråkig bandy. Det verkade vara bättre att inte släppa in mål, än att göra ett eget. Detta gällde även när de låg under i slutet av matchen.
Till slut vann Hammarby matchen med 9-4, och dessa gjorde målen:
Robert Rimgård 2, Stefan Persson 2, Oscar Jonsson 1 , Daniel Eriksson 1, David Karlsson 1, Gustav Björkman 1, Lasse Karlsson 1

söndag, januari 20, 2008

Lillis idogna träning gav resultat

Träning efter träning har Lillis Jonsson tränat på långskott. Detta fick Hammarby nytta av idag. Vid ställningen 4-4, när David Karlsson missat en straff, hände det. Lillis fick på ett härligt kanonskott på långt håll, strax under ribban. Inte nog med att han dominerade i sitt försvarsspel. Han gjorde mål också!
Annars såg detta länge ut att vara Brobergs match. Halvtidsresultatet 2-3 var smickrande för Hammarby. Broberg hade mycket mer vilja. Men i början av andra halvlek vände Hammarby till 4-3. Broberg kämpade sig dock ikapp, innan Lillis slog till.
Det rättvisa i resultatet kan diskuteras. Broberg kunde lika gärna ha vunnit. Men det handlade nog om självförtroende och medvind. Hammarby har lyckats bättre än väntat under säsongen, och Broberg tvärtom.
Domaren Håkan Sjösten blev en huvudfigur i denna match. I en ganska snäll match lyckades han hitta 95 utvisningsminuter och 3 straffar. Vid presskonferensen efteråt suckade både Brobergs Stefan Karlsson och Hammarbys Peter Rönnqvist. "Det är svårt att veta vilken nivå domarna dömer efter".
Förutom Lillis Jonsson, spelade även Oscar Jonsson och Gustav Björkman mycket bra. En stor eloge ska även ges till målvakten Patrik Nordgaard, som vid flera tillfällen räddade Hammarby. I Broberg svarade Robert Dammbro för många fina genomåkningar.

söndag, januari 06, 2008

Tröttkört Bajen vände mot Villa

I första halvleken märktes det verkligen att Hammarby är trötta efter det hårda programmet i helgerna. Flera spelare hängde med huvudet, och verkade inte ha spellust. Villa kunde lätt kontra sig till en ledning med 2-4 inför pausen.
Men i andra halvlek bytte matchen skepnad. Med en taktisk omplacering flyttades Oscar Jonsson ner ett steg, och stoppade därmed många Villa-kontringar. Villa drog sig tillbaka för att försvara sin ledning. Mellan 53:e och 58:e minuten vände Hammarby från 2-4 till 5-4. De tröttkörda spelarna i Hammarby visade sig på en gång väldigt pigga, medans Villas spelare inte riktigt hängde med.
David Karlsson gjorde fyra mål, men det var Gustav Björkman som gjorde de två viktigaste. Efter att Villa reducerat till 6-5 i 72:a minuten stormade Björkman fram och gör 7-5. När Villa reducerade till 8-6, var det samme Gustav Björkman som stormade fram 9-6 efter en elegant solokörning.
Det märkliga var att Villa inte satsade mer offensivt i slutet av matchen. När en kvart återstod låg de under med två mål. Vad hade de att förlora? Ändå var det bara två man i anfallet. Tydligen har inte detta lag med så många duktiga spelare ett eget spel!
Hammarby gjorde ingen av sina bättre matcher spelmässigt. Men man visade ett härligt kämpahumör. I halvtidspausen var jag övertygad om att en förväntad negativ reaktion på goda resultat var på väg. Men vad hände? 20-årige Linus Rönnkvist gjorde en soloraid och lyckades på ett mycket elegant sätt göra sitt första elitseriemål. Att en så ung och oerfaren spelare gjorde detta, drog med de andra spelarna till att kämpa på. Lillis Jonsson var som vanligt elegant i försvaret. På något sätt finns han alltid där bollen kommer. I dagens match införde han något nytt; nämligen ryggbrytning! Visst var det tur, för hade inte bollen tagit Lillis rygg hade Jonas Andersson haft fritt läge. Men det handlade också om att vara på den plats där bollen förväntades att hamna.
Hammarby vann med andan i halsen. Om Villa hade spelat smartare hade detta blivit Hammarbys första hemmaförlust. Men nu drog grabbarna från Lidköping sig tillbaka, och lät Hammarby ta över spelet.

Matchfakta hämtad från www.svenskbandy.se:
Publik: 2168

1 1 - 0 Mål (hörna) Lars Karlsson, Hammarby IF/BF
7 1 - 1 Mål (spelmål) Mattias Nilsson, Villa-Lidköping BK
Passning Daniel Andersson, Villa-Lidköping BK
9 2 - 1 Mål (spelmål) Rickard Koch, Hammarby IF/BF
Passning Jesper Ericsson, Hammarby IF/BF
11 2 - 2 Mål (hörna) Jesper Bryngelsson, Villa-Lidköping BK
21 2 - 3 Mål (spelmål) Daniel Andersson, Villa-Lidköping BK
Passning Johan Andersson, Villa-Lidköping BK
45 2 - 4 Mål (spelmål) Jesper Bryngelsson, Villa-Lidköping BK
Passning Peter Karlsson, Villa-Lidköping BK
53 3 - 4 Mål (spelmål) Linus Rönnqvist, Hammarby IF/BF
Passning Jesper Ericsson, Hammarby IF/BF
55 4 - 4 Mål (hörna) David Karlsson, Hammarby IF/BF
58 5 - 4 Mål (straff) David Karlsson, Hammarby IF/BF
67 6 - 4 Mål (spelmål) David Karlsson, Hammarby IF/BF
72 6 - 5 Mål (spelmål) Mattias Nilsson, Villa-Lidköping BK
Passning Johan Andersson, Villa-Lidköping BK
73 7 - 5 Mål (spelmål) Gustav Björkman, Hammarby IF/BF
Passning Rickard Koch, Hammarby IF/BF
74 8 - 5 Mål (spelmål) David Karlsson, Hammarby IF/BF
Passning Jesper Ericsson, Hammarby IF/BF
75 8 - 6 Mål (spelmål) Mattias Nilsson, Villa-Lidköping BK
Passning Johan Andersson, Villa-Lidköping BK
82 9 - 6 Mål (spelmål) Gustav Björkman, Hammarby IF/BF
Passning Oscar Jonsson, Hammarby IF/BF
92 9 - 7 Mål (spelmål) Magnus Burman, Villa-Lidköping BK

Utvisningar Hammarby IF/BF : 3 x 10 minuter, 1 x 5 minuter
Villa-Lidköping BK : 6 x 10 minuter, 1 x 5 minuter

söndag, december 30, 2007

Bajen utklassade SAIK i en jämn match

Många märkliga bandymatcher har jag sett. Matchen Hammarby-Sandviken blev verkligen en av dem. Sandviken tog kommandot i början av matchen, men lyckades inte göra mål. Istället kunde Hammarby göra 2-0 i första kvarten. Målskyttar var Lars Karlsson och Oscar Jonsson. Men dessa mål bör tillskrivas två fenomenala passningar från Richard Kock och Jesper Eriksson. I halvtid ledde Hammarby med 3-1. Även om jag håller på Hammarby kan jag erkänna att detta inte var rättvist. Men Hammarbyspelarna hade en positiv inställning. Målvakten Jonas Svensson gjorde flera fina räddningar. Sandvikens spelare verkade inte förberedda på så hårt motstånd. Magnus Muhrén protesterade mot domaren och svarade för flera avancerade filmningar.
Andra halvlek började bra för Hammarby när Lars Karlsson gjorde 4-1 på straff. Men efter Patrik Nilssons 4-2 dominerade Sandviken spelet. Sandviken hade många chanser, men lyckades inte göra mål. Dels verkade inte Patrik Nilsson vara riktigt koncentrerat. Men framför allt gjorde Hammarbys försvar med Jonas Svensson längst bak ett fantastiskt arbete.
Matchavgörande blev när en SAIK-are åkte och drällde med bollen framför sin målvakt, när David Karlsson såg möjligheten. Han snodde helt enkelt bollen och kunde göra 5-2. Det förväntade 4-3 blev något annat. Sista kvarten blev sen en uppvisning av glada hammarbyare och sura sandvikare. Sandvikenspelare åkte ut på löpande band, och Hammarby kunde dra ifrån till 8-2.
Hela Hammarbys lag kämpade väl. Jonas Svensson var heltänd, vilket inte minst märktes efter matchen, när han haussade publiken. Lillis Jonsson visste hela tiden var han skulle ställa sig, för att organisera försvaret. Hur länge orkar han dubbelrollen som tränare och spelare? David Pizzoni Elfving gjorde många fina åkningar över hela planen. Jesper Eriksson måste också nämnas åter igen. Han har verkligen lyft sitt spel i år. Framåt är det kul att båda målskyttarna Karlsson gjorde tre mål var.
Två spelare som visade dåligt humör var Daniel "Zeke" Eriksson i Sandviken och Gustav Björkman i Hammarby. Flera gånger gav de småhugg mot varandra utanför spelet. Det intressanta är att de är kusiner. Gustav är gudfar till Zekes barn. Ibland är släkten värst!
På onsdag möts dessa lag igen. Sandviken kommer att vara revanschhungriga och på värsta spelhumör. Klarar Hammarby den fighten?

lördag, december 01, 2007

Gustav Björkman ledde Hammarby till seger

Ett påtagligt nervöst och okontrollerat Hammarby inledde matchen mot Sirius. Speluppehållet på 10 dagar hade satt sina spår. Men Gustav Björkman ångade på. När andra missade sina chanser, forsade han fram och slog in returerna och plötsligt ledde Hammarby med 2-0. Efter 3-0 började vi på läktarna att slappna av. Tyvärr verkade även Hammarbyspelarna göra detta. Inför andra halvlek reducerade Sirius till 3-2. Ett tag såg det oroligt ut, men en kvart in på andra halvleken så lossnade det. Under 4 minuter ökade Hammarby ledningen från 3-2 till 6-2. Slutresultatet 9-3 låter mycket, men utgången av matchen var tveksam länge. Lillis Jonsson kommenterade klokt efter matchen:
- 9-3 mot Sirius är ju oerhört bra, men man kan inte dra för stora växlar på det. Jag har sagt ända sedan oktober att den här serien kommer att bjuda på massor av konstiga resultat. Vem kunde tro att Motala skulle leda efter fem omgångar!

I morgon söndag ska Hammarby möta Motala på bortaplan och på onsdag blir det match mot Vetlanda på Zinkensdamm. Dessa matcher blir nog viktigare värdemätare än segern mot Sirius.

Men visst kändes det skönt med en seger här!

måndag, mars 19, 2007

Det vilar en förbannelse över Studenternas IP

Vad är det egentligen med Studenternas IP? Det måste vara något överjordiskt kring denna plats. Om man skulle gräva upp denna arena, skulle man säkert finna tusentals med rödblåa småjävlar. Dessa springer omkring under jorden, och ser till att de mest märkliga saker sker. Hammarby var 4 minuter från ett SM-guld! Det blev en lång dag.

Precis som många andra valde vi att ta tåget till Uppsala. 10-tåget var fullsatt, och mer ändå. Vi fick ståplats, och gratis bastu. När jag stod där och svettades, önskade jag att finalen i fortsättningen kommer att gå i Stockholm. När vi kom till Uppsala, möttes vi av en stark vind, och tunga snöglopp. Vi var väl då inte speciellt sugna på att stå ute i fyra timmar i det vädret. Eftersom det var över tre timmar till start, valde vi att besöka en irländsk pub. En knapp timme och två öl senare hade snögloppet slutat. Det kändes mycket bättre. Till Studenternas IP kom vi i god tid. Men två timmar gick fort. Det hände hela tiden mycket kring oss. Spelarna värmde upp, och publiken strömmade in. På isen åkte Peter Jidhe och Jonas Claesson omkring och ”glassade”. Prisutdelningar, ballonger och studenter dök upp. När Orphei Drängar stämde upp i ”Du gamla, du fria” kändes det riktigt högtidligt. Helt plötsligt kom också solen fram!

Så var det då dags för match. Hammarbys försvarsspel i första halvlek är nog det bästa jag sett. De få gånger som Edsbyspelarna kom igenom, möttes de av världens bäste målvakt som tog hand om bollen. Andreas Eskhult visade sitt ”gamla jag” igen. I en av hans raider hann inte motståndarna med, utan var tvungna att ta till ojusta medel. Hammarby fick straff. Marcus Bergwall gjorde inget misstag. Edsbyns målvakt Anders Svensson hann inte reagera, förrän bollen låg i mål. Sista kvarten i första halvlek hade Hammarby flera chanser. Det var framför allt Gustav Björkman, som ”högg” på det mesta. Marcus Bergwall fick på ett jätteskott i stolpen. Kalle Spjuth gjorde strax därefter två bra saker. Först kämpade han till sig ett frislag i bra läge. I momentet efter fick han på en jätteträff, och 2-0 var ett faktum.

I andra halvlek satte Edsbyn full fart från början. De fick ordentlig press på Hammarby, som dock fortsatte att försvara sig riktigt bra. I och med att Edsbyn satsade så hårt offensivt, öppnade de sig också bakåt. Robin Sundin gjorde flera mycket bra åkningar över stora ytor. Jesper Ericsson utnyttjade en målvaktsretur, och Hammarby kunde göra 3-0. Då ökade Edsbyn tempot ännu mer, samtidigt som en obehaglig försiktighet smög sig på i Hammarbys spel. Efter en straff och en kontring stod det hastigt och olustigt 3-2. I 84:e minuten svarade Robin Sundin för en av sina långa åkningar. Gustav Björkman fick ett jätteläge efter denna. Därpå följde en hörna, där det verkligen var kaos i Edsbyns försvar. Istället blev det Edsbyn som kunde utnyttja en hörna i anfallet därpå och ordnade därmed sudden death.

Lite förvånad blev jag, när de inte spolade isen inför sudden death. Isen var ordentligt uppkörd, och det som komma skulle var ju så viktigt! Till råga på allt slängde några av våra egna fans in skräp på isen, för att göra den ännu sämre. Hammarby tog åter tag i spelet i sudden death. 2 hörnor följdes av en jättechans för Gustav Björkman. Men så kom då avgörandet. Pär Törnberg fick åka till sig ett läge ganska ostört. På ett chansartat långskott lyckades han avgöra matchen. Bollen såg inte helt otagbar ut, men Andreas Bergwall hade varit helt lysande hela matchen igenom tidigare.

Vi var rörande överens, om att detta var Hammarbys bästa final på 2000-talet. Finalen 1957 såg ingen av oss. Dessutom har ”Lillis” och grabbarna svarat för en otrolig prestation genom att ta sig till SM-finalen, med tanke på förutsättningarna. När det äntligen blev is på Zinkensdamm, uppdagades stora ekonomiska problem. Det är mycket starkt, att då kunna koncentrera sig på spelet och orka ta sig till final.

Det var verkligen trångt på vår läktare. Däremot verkade det glesare på kortsidan. Förmodligen hade några på något sätt ”plankat” in på långsidan. Isen såg verkligen bra ut. Men bollen studsade inte riktigt som den borde. Var det småjävlarna som styrde, eller var den fina, glansiga isen en chimär? Varför fanns det inga programblad? Vi var många på läktaren, som undrade detta. Programblad från bandyns SM-final är ju riktiga klenoder. Sen var det då detta med domare och bedömningsnivå. Jag tror inte att resultatet påverkades av domarnas insatser, men för spelarna måste det varit jättesvårt att veta vad som var tillåtet eller inte. Utvisningen på X-et var ju rent pinsam!

måndag, mars 12, 2007

Vilken fest!

Oj, vilken fest det blev på Zinkensdamm,när Hammarby tog sig till SM-final! Jag som gick och trodde på en jämn match, och var lite orolig för Hammarbys dåliga första halvlekar. Så går Hammarbyiterna in på isen, och kör Västerås sönder och samman. Oscar Jonsson satte igång storspelet direkt med en solokörning i 4:e minuten. Bollen gick fram till Kalle Spjuth, som inte gjorde något misstag. Lagom till slutspelet har Hammarby fått igång hörnskyttet. Marcus Bergwall stänkte in en hörna i 12:e minuten och 2-0 var ett faktum. Andreas Eskhult var på hugget igen. Efter en elegant genomåkning kunde han göra 3-0. Därefter krigade sig Gustav Björkman fram, och kunde göra 4-0. Jag trodde att jag drömde.
Men Västerås rivstartade i andra halvlek. På tio minuter hann de reducera till 4-2 efter straff (Anders Bruun) och hörna (Michael Carlsson). I 69:e minuten petade dock "X-et" in en hörnretur. Strax efter hittade Marcus Bergwall Gustav Björkman med en jättepassning. Gustav gjorde inget misstag, och 6-2 var ett faktum. 2 minuter hittade Marcus fram till Andreas Eskhult, och så var det 7-2. Gustav Björkman fullbordade sitt hat-trick i 84:e minuten, och slutresultatet skrevs till 8-2!
Hammarby visade verkligen kämpahumör och spelglädje. Västerås gick inte riktigt att känna igen från de 3 första semifinalerna. Publiksiffran 5.632 var en annan rolig sak. Vilken stämning det blev, när Gustav Björkman eggade upp publiken efter sina mål!

onsdag, februari 07, 2007

Hammarby inför Elitseriens återstart

Nu är det upp till bevis! Hammarby har visat att deras snabba, oväntade spel håller mot de flesta lag. Nu gäller det att bevisa, att spelet håller även mot de bästa lagen. De tre sista matcherna före uppehållet, gav tre förluster. Sandvikens två överkörningar med 1-5 och 4-10 gjorde att Hammarby hamnade nedanför strecket. Inom kort följer nu två viktiga matcher; Edsbyn borta och Västerås hemma. Här krävs poäng!
För Hammarby gäller SM-final och SM-guld! Men det är flera om budet. Lagets styrka i år är jämnheten. Det finns flera spelare, som kan avgöra en match. Svagheten är att Hammarby inte visat detta i matcher mot Edsbyn, Sandviken och Västerås.
Längst bak finns Världens bäste målvakt Andreas Bergwall. Trots brutet finger gjorde han stormatcher för Sverige i årets VM.
Försvaret består av landslagsmännen Marcus Bergwall, Martin Röing och Olov Englund. Röing var i och för sig reserv på hemmaplan detta VM. Men ändå.
Det finns en uppsjö av duktiga och geniala halvbackar och mittfältare; glade kämpen Oscar Jonsson, årets hemvändare Stefan Persson, virknålen Andreas Eskhult, strategen Stefan X-et Erixon, slitvargarna från Örebro Jesper Ericsson och Robin Sundin, norske eleganten och fotomodellen Christian Waaler och "Gallret" Gustav Björkman. Richard Koch och Kalle Spjuth är två mycket tekniska och skickliga spjutspetsar. I viktiga matcher "väger de dock lite för lätt". Domarförbundets löften om hårdare bedömningar har bara blivit löften.
Idrott bygger mycket på självförtroende. Kan Hammarby visa detta mot Edsbyn på fredag och Västerås på söndag, kan så kan det leda långt.

torsdag, januari 18, 2007

Extrem revanschlusta

Gustav Björkman i Hammarby är klar på sak när han talar om morgondagens match mot sina forna klubbkompisar. - Vi är i toppform! Dagens träning visade revanschlusta! Ska Sandviken vinna i morgon måste de prestera något oerhört!
Gustav har verkligen funnit sin plats i Hammarby, efter en svår början. Sandvikens och Hammarbys spelsätt är helt olika. SAIK:s spel bygger mycket på snabba kontringar, som gör mittfältet onödigt. Hammarbys spel bygger istället på ett mycket aktivt mittfält, med snabbt och tekniskt spel. Det märks för varje match att Gustav hittar andra möjligheter i detta.
Frågan inför morgondagens oerhört viktiga match är om mittfältet kommer att ingå i spelet. Blir det bara "lyrbollar" vinner SAIK. "Väderspåare" tror dock på minusgrader och vindstilla i morgon. Då blir det andra förutsättningar än i onsdags.

torsdag, januari 04, 2007

Hammarby vann mot Falun

Efter en trevande inledning, satte Hammarby fart. Då hängde inte Falun med. Falun gjorde 0-1 i 21:a minuten. Detta verkade vara den väckarklocka, som Hammarby behövde. När Hammarby ökade tempot, hade Falun bara ojustheter att svara upp med. Domaren Per Johansson från Aneby, hade en slapp bedömning till att börja med. När han märkte att detta höll på att leda till en match i kaos, satte han igång att visa ut spelare. Falun lyckades till slut få 2 matchstraff + 8x10 minuter. Dan Hjelm utmärkte sig som vanligt. I 39:e minuten lyckades han få ut 2 andra spelare från isen. Först utförde Hjelm en brutal fällning på en Hammarbyspelare. Smart som han är, åkte han snabbt från situationen. Domaren visade istället ut Kaj Nordin, som stod närmast. I spelmomentet efter fixade Hjelm till att Marcus Bergwall åkte ut, efter en filmning som var bland det grövsta jag sett. Dan Hjelm klarade sig från utvisning ända till 76:e minuten, när han med ett våldsamt slag försökte slå sönder Olov Englunds knä. Grovt matchstraff fick han som belöning. Fyra minuter senare fick Kaj Nordin sin tredje utvisning, och fick därmed lindrigt matchstraff.
Nu ska jag berätta om spelet också. Gustav Björkman går från klarhet till klarhet. Ikväll gjorde han 2 mål och låg bakom flera farligheter. När "Ångloket" får upp farten, går det undan. Kalle Spjuth verkar äntligen få sitt stora genombrott. Bakifrån kom "örebroarna" Jesper Ericsson och Robin Sundin med full fart. Då hängde inte Falun med. Men halvtidsresultatet 2-1 till Hammarby kunde lika gärna varit 1-2 till gästerna.
Andra halvlek var dock Falu-spelarna steget efter hela tiden. Eftersom domaren i första halvlek släppte bedömingsnivån mycket högt, trodde tydligen dalmasarna att det bara vara att meja ner framrusande Hammarbyspelare. Men nu hade Per Johanssson ändrat nivån. På halvlekens 12 första minuter, dömde han 3 straffar för Hammarby! X-et sköt mål på de två första. Det tredje räddade dock den mycket skicklige målvakten Jonas Persson. Efter 4-1 var inte Falun i närheten av segern.
Det är svårt att möta dagens Hammarby, eftersom det är så många duktiga spelare som tar ansvar. Fort går det också. Till slut blev denna match 8-3, efter att Hammarby satte ner farten matchens sista 10 minuter.

onsdag, januari 03, 2007

Hammarby inför elitserien

Aldrig har Hammarby Bandy gjort en så bra allsvenska! 12 vinster, 1 oavgjord och 1 förlust! Lägg till 94-41 i målskillnad. Idag har jag pratat med Hammarbys tränare Stefan "Lillis" Jonsson. Han är strålande nöjd med det spel Hammarby visat upp, med tanke på omständigheterna:
* Flera nya spelare.
* Obefintliga träningsmöjligheter under försäsongen.
* Stora ekonomiska problem.
Då jag själv följt Hammarbys Bandy under hela denna allsvenska sejour, kan jag bara hålla med. Så fantasirikt och fartfyllt, som Bajen lirat senaste matcherna, blir de svårslagna. Senaste säsongerna har det varit "långa bollar på Jonas", och "långa bollar på David". I år kan anfall komma från vem som helst. Hammarby har så många duktiga spelare.
Börjar vi bakifrån hittar vi världens bäste målvakt, Andreas Bergwall. Han behöver ingen närmare presentation. Mer överraskande är reservmålvakten Patrik Nordgaard. Han har varit strålande i de matcher han spelat. Hammarbys backlinje består av tre mycket bra spelare. Olov Englund har bara fortsatt att utvecklas. Marcus Bergwall verkade ha svårt med motivationen i början av serien, men är nu riktigt på gång. Nykomlingen Martin Röing har med sitt lugn blivit den libero, som Hammarby letat efter. Tyvärr märks det ibland, att de är lite dåligt samspelta. Men detta lär bli bättre för varje match.
Stefan Perssons återkomst som halvback har betytt mycket. Han betydelse för Hammarbys uppspel kan inte underskattas. Nye Robin Sundin är en stor överraskning. Han påminner mycket om sin gamle kompis Jesper Eriksson, som också han fortsatt att utvecklas. Andreas Eskhult är fortfarande för ojämn. Han måste ge mer över hela matchen, och inte bara dyka upp då och då. Stefan "X-et" Erixon gör nog sin bästa säsong för Hammarby. Ibland är han tyvärr lite för snäll. Snabbskrinnande norrmannen Christian Waaler börjar mer och mer hitta in till målet, istället för ut till hörnflaggan som tidigare. Oscar Jonsson har sett mer tänd ut i årets matcher än på länge.
Framåt har Kalle Spjuth och Rickard Koch verkligen blommat ut. Kompletteringen med "småelake" Gustaf Björkman har gett dessa mindre och snabbare spelare mer utrymme. Kort sagt, är Hammarby på gång. "Lillis" har hittils lyckats att få ihop ett riktigt väl spelande lag.

tisdag, december 26, 2006

13-0 !!!!

Oj, vilken överkörning Boltic fick känna av i annandagsmatchen mot Hammarby! Stackars Martin Berggren gjorde en stormatch i Boltics mål, men ändå blev det 13-0! Boltics tränare Ola Fredriksson beskrev läget på ett bra sätt:
- När man möter ett lag som spelar som Hammarby idag, undrar man vad man har här att göra! De körde helt enkelt över oss!
Ett tips till Boltic, kanske kan vara att ägna mer energi åt spelet istället för protester mot domslut. Domaren Ulric Bergman från Uppsala var mycket sträng i sin bedömning i en snäll match. Men det lönar sig sällan att protestera mot redan tagna domslut.
Speciellt pigga i Hammarby var Kalle Spjuth och Gustaf Björkman. Redan innan matchstart såg man att något var på gång med Gustaf. Han for som en furie fram och tillbaka över isen. Oj, vad tänd han var. Kalle och Gustaf körde sönder Boltics försvar gång efter annan.
Publiksiffran 5.449 var också positivt. Detta behövs i Hammarby Bandys sinande kassa. Stämningen var mycket god. Hela tiden ekade:
- Andra sidan är ni klara?
Det är klart att de var! När Hammarby spelar så bra! Ärligt sagt är resultatet 13-0 en kombination av ett heltänt bra lag och ett snedtänt dåligt lag. Men vad gör väl det en dag som detta? Hammarby har vunnit Södra Allsvenskan!

söndag, november 05, 2006

Gustav Björkman - med ansiktsgaller

I våras blev vi som håller på Hammarby i alla väder omvändna. Nicki Pedersen kom till oss som speedwaystjärna och blev en hjälte. Nu kommer Gustav Björkman och blir en hjälte. Hans citat har redan blivit klassiskt:
- Jag är Bajare. Är inte alla det innerst inne? Om inte så är det bara att jobba på det!
Gustav! Allt är förlåtet! Att Du rammat och justerat hammarbyspelare är glömt. Din spelstil är hela tiden på gränsen till vad bandyregler tillåter. Men Hammarby får ett nytt sätt att göra mål. "Gallret" Björkman kör över målvakten. Kalle Spjuth, Rickard Kock eller någon annan petar in bollen. Så ska det gå till!
Men Gustav har en del att göra, när det gäller skridskotekniken!

lördag, oktober 28, 2006

Bragd av Hammarby i World Cup!

Med ett gross knivar på strupen i World Cup lyckades Hammarby med att slå Kuzbass i gruppspelets sista match i natt. Marcus Bergwall och Gustav Björkman gjorde Hammarbys mål i matchen, som slutade 2-1. Eftersom Västerås i matchen före slagit Zorkij vann Hammarby World Cups starkaste grupp! I kvartsfinalen väntar Sandviken. Matchen sänds direkt i TV24 kl.20.00 ikväll. Vilken otur för premiären av "På Spåret"!