Visar inlägg med etikett jesper ericsson. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett jesper ericsson. Visa alla inlägg

lördag, januari 03, 2009

Bajen vann i snöyrväder

Det är inte alltid vädergudarna står på bandyns sida. Igår fredag var en sådan dag. Under dagen sken solen och det var sex minusgrader. Vi såg fram mot en bandymatch med idealiska förhållanden. Men strax före start började snön yra. Det blev därmed mer lyrbollar än skönspel.
Trots allt tycker jag att spelarna klarade av dessa förutsättningar bra. Bajen hade flera bra chanser i början av matchen. Redan i 8:e minuten kunde X-et damma in en hörna. Men efter ett tag tunnades Bajens spel ut, och Broberg kunde vända matchen och ta ledningen med 1-2. Men omedelbart efter Brobergs andra mål, svarade Jesper Eriksson för ett härligt solomål. Broberg hann knappt göra avslag förrän Johan Östblom svarade för 3-2. Efter 10 minuter i andra halvlek svarade Lasse Karlsson för två mål, och matchen var i princip avgjord.
Hammarby vann alltså sin andra raka mot Broberg. Spelet verkar bli bättre och bättre. På tisdag är det dags för revansch mot Sirius på Studenternas.

Matchfakta:
8 1 - 0 Mål Stefan Erixon
26 1 - 1 Mål Vadim Arkhipkin
28 1 - 2 Mål Jonas Nygren
29 2 - 2 Mål Jesper Eriksson
31 3 - 2 Mål Johan Östblom
55 4 - 2 Mål Lars Karlsson
57 5 - 2 Mål Lars Karlsson
69 6 - 2 Mål David Karlsson
73 6 - 3 Mål Johan Koch
78 7 - 3 Mål David Karlsson
84 7 - 4 Mål Jonas Nygren
86 8 - 4 Mål David Karlsson
89 8 - 5 Mål Johan Koch

måndag, december 15, 2008

Rysk återvandring

Det blåser i Bandyvärlden! Den ene "ryssen" efter den andre vänder tillbaka till Sverige:
Ville Aaltonen från Zorkij till Bollnäs
Per Hellmyrs från Raketa Zazan till Edsbyn
Misja Pasjkin från Zorkij till Gripen
Marcus Bergwall från Dynamo Moskva tilll Vetlanda
Martin Röing från Uralskij Trubnik till Vänersborg
Jesper Eriksson från Uralskij Trubnik till Hammarby
Kalle Spjuth från Uralskij Trubnik till Hammarby
Robin Sundin från Uralskij Trubnik till Hammarby
Daniel Mossberg från Zorkij till Sandviken?
Olov Englund från Zorkij till Hammarby
Göran Rosendahl från Zorkij till ???
Stefan "X-et" Erixon från Zorkij till ???

Var ska detta sluta? När börjar infödda ryssar flytta till Sverige? Det ryktas redan om Rinat Sjamsutov i Västerås och Misja Sveshnikov i Sandviken. På kort sikt får vi givetvis se bättre bandy i elitserien. Men på lång sikt? Vad händer med de unga grabbar, som fick chansen att visa upp sig i elitserien förra säsongen? Vad säger de, som för några år sedan, hävdade att utvandringen till Ryssland enbart var positiv för bandyn. Detta skulle ge unga svenskar chansen och motivation till att tjäna stora pengar på sin sport. Hur kommer lagen i elitserien att förändras under säsongen?

Frågorna är många. Den som lever får se.

måndag, december 08, 2008

Hammarby förstärks

Uralskij Trubnik i ryska ligan har ekonomiska problem. Deras spelare Jesper Eriksson, Robin Sundin och Kalle Spjuth flyttar därför hem till Hammarby. Förhoppningsvis är de klara för spela redan på onsdag mot Villa borta. På fredag kommer en annan gammal bekanting tillbaka till Zinkensdamm. Då kommer Jonas Claesson med sin nygamla klubb Vetlanda BK.
Vad kan då de återvändande Hammarbyspelarna tillföra? Jesper Eriksson var motorn i laget förra året, och har saknats mycket i år. Han hämtade bollen långt ner i banan, och såg till att skapa chanser åt andra. Robin Sundin är lika Jesper som spelare, vilket för två år sedan gjorde att de litegrann tog bort varandra. Vad gör Lillis och "P" åt att detta inte upprepas. Kalle Spjuths spel- och uppfattningsförmåga på isen är en tillgång för vilket lag som helst.
Hammarby Bandys spelare har längtat efter detta uppehåll, för att få tid att träna ihop laget. Nu måste man börja från början igen. Hur ska det gå?

Bilderna är hämtade från www.sr.se

söndag, december 30, 2007

Bajen utklassade SAIK i en jämn match

Många märkliga bandymatcher har jag sett. Matchen Hammarby-Sandviken blev verkligen en av dem. Sandviken tog kommandot i början av matchen, men lyckades inte göra mål. Istället kunde Hammarby göra 2-0 i första kvarten. Målskyttar var Lars Karlsson och Oscar Jonsson. Men dessa mål bör tillskrivas två fenomenala passningar från Richard Kock och Jesper Eriksson. I halvtid ledde Hammarby med 3-1. Även om jag håller på Hammarby kan jag erkänna att detta inte var rättvist. Men Hammarbyspelarna hade en positiv inställning. Målvakten Jonas Svensson gjorde flera fina räddningar. Sandvikens spelare verkade inte förberedda på så hårt motstånd. Magnus Muhrén protesterade mot domaren och svarade för flera avancerade filmningar.
Andra halvlek började bra för Hammarby när Lars Karlsson gjorde 4-1 på straff. Men efter Patrik Nilssons 4-2 dominerade Sandviken spelet. Sandviken hade många chanser, men lyckades inte göra mål. Dels verkade inte Patrik Nilsson vara riktigt koncentrerat. Men framför allt gjorde Hammarbys försvar med Jonas Svensson längst bak ett fantastiskt arbete.
Matchavgörande blev när en SAIK-are åkte och drällde med bollen framför sin målvakt, när David Karlsson såg möjligheten. Han snodde helt enkelt bollen och kunde göra 5-2. Det förväntade 4-3 blev något annat. Sista kvarten blev sen en uppvisning av glada hammarbyare och sura sandvikare. Sandvikenspelare åkte ut på löpande band, och Hammarby kunde dra ifrån till 8-2.
Hela Hammarbys lag kämpade väl. Jonas Svensson var heltänd, vilket inte minst märktes efter matchen, när han haussade publiken. Lillis Jonsson visste hela tiden var han skulle ställa sig, för att organisera försvaret. Hur länge orkar han dubbelrollen som tränare och spelare? David Pizzoni Elfving gjorde många fina åkningar över hela planen. Jesper Eriksson måste också nämnas åter igen. Han har verkligen lyft sitt spel i år. Framåt är det kul att båda målskyttarna Karlsson gjorde tre mål var.
Två spelare som visade dåligt humör var Daniel "Zeke" Eriksson i Sandviken och Gustav Björkman i Hammarby. Flera gånger gav de småhugg mot varandra utanför spelet. Det intressanta är att de är kusiner. Gustav är gudfar till Zekes barn. Ibland är släkten värst!
På onsdag möts dessa lag igen. Sandviken kommer att vara revanschhungriga och på värsta spelhumör. Klarar Hammarby den fighten?

fredag, december 28, 2007

Bajen simmade bäst mot Falun

Jag har alltid hävdat att bandy är en utomhussport. Dagens diskussion om nödvändigheten att flytta in bandyn inomhus, anser jag överdriven. Men en kväll som denna kan jag se fördelar med inomhusbandy. Större delen av matchen mellan Hammarby och Falun regnade det. Det måste finnas något konstruktionsfel på Zinkensdamm, för mitt på planen bildades en sjö av vatten. Där fastnade bollen, spelare åkte omkull osv. I slutet av första halvlek var det rena parodin på världens finaste bandysport.

Hammarby kämpade dock på ordentligt i blötan. Jesper Eriksson var stundtals helt galant. För att undvika vattnet på isen, gjorde han solokörningar med jongering av bollen. Två mål gjorde han också. Ett av dem var en riktig "stänkare". Inte visste jag att han kunde skjuta också! David Elfving gjorde ett stort jobb hela matchen. Backtrion Lillis Jonsson, Robert Rimgård och Daniel Eriksson var hur säkra som helst. Nästa match ställs de på större prov, när de möter Magnus Muhrén, Patrik Nilsson m.fl. i Sandviken.

Falun kämpar verkligen i motvind just nu. Bandyräven Sören Persson är sjuk, och andretränaren Alexander Tzygannov försöker ersätta på bästa sätt. Men en rad av förlustmatcher har sänkt självförtroendet. Detta märktes i denna match, där Falun stundtals spelade jämnt med Hammarby. Ändå lyckades de inte göra mål. Utnämningen till Faluns bäste spelare gick till målvakten Jonas Persson. Detta var helt ofattbart för mig. Han var verkligen släpphänt denna match.

Bajenpubliken var på hugget! När Falun fick det ena baklängesmålet efter det andra i det blöta underlaget sjöng de:
- Falun kan inte simma!
Nya kelgrisen Lasse Karlsson fick en lång eloge:
- Det finns bara en Lasse Karlsson, två Lasse Karlsson ....
Så höll det på tills de kom fram till Lasses tröjnummer:
- sextisex Lasse Karlsson.

Av nyförvärvet David Karlsson förväntar vi oss mer. Förutom ett mål, är det enda positiva man kan säga om honom är att han drar på sig bevakning och lämnar plats till andra.

Matchfakta från www.svenskbandy.se:
2 1 - 0 Mål (hörna) Rickard Koch, Hammarby IF/BF
7 2 - 0 Mål (spelmål) Jesper Ericsson, Hammarby IF/BF
26 3 - 0 Mål (spelmål) David Elfving, Hammarby IF/BF
--- Halvtid
47 4 - 0 Mål (spelmål) Lars Karlsson, Hammarby IF/BF
49 5 - 0 Mål (spelmål) Gustav Björkman, Hammarby IF/BF
50 6 - 0 Mål (spelmål) Stefan Persson, Hammarby IF/BF
60 7 - 0 Mål (straff) Lars Karlsson, Hammarby IF/BF
62 7 - 1 Mål (spelmål) Mikael Olsson, Falu BS/BK
63 7 - 2 Mål (spelmål) Mikael Olsson, Falu BS/BK
70 8 - 2 Mål (hörna) Robert Rimgård, Hammarby IF/BF
81 9 - 2 Mål (spelmål) Jesper Ericsson, Hammarby IF/BF
85 10 - 2 Mål (spelmål) David Karlsson, Hammarby IF/BF
86 11 - 2 Mål (spelmål) Lars Karlsson, Hammarby IF/BF

söndag, november 18, 2007

"Nya" Bajen tog sin första elitserievinst

Det märktes i hemmapremiären att Hammarbyspelarna inte riktigt lärt känna varandra. En hel del missförstånd och felpassningar fick vi se. Men det positiva var ett härligt kämpahumör, som kom en bit in i matchen. Junioren Robert Rimgård fick göra sitt första elitseriemål, och sen var det dags för Robert Koch att sätta fart. Spelande tränaren Lillis visade vägen med ett mycket vackert mål. Efter en trög inledning hade Hammarby ledningen med 4-0. Efter slarv i Hammarbys försvar kunde Alexander Mayborn reducera till 4-1, vilket blev halvtidsresultat.
Andra halvlek visade dåligt humör och mycket "smågruff" vid sidan om spelet. Gripens spelare var tydligt ute efter att stämpla "svikaren" Lasse Karlsson. Hammarbys spelare gav igen med samma fula medel. Andra halvlekens hjälte var kämpen Gustav Björkman. Flera gånger åkte han rätt in i 3-4 motståndare, och kom igenom med bollen i egen ägo. Helt otroligt!
Bäst i Hammarby tycker jag att David Elfving var. Hans skridskoåkning och bollkontroll är härlig att se. Rickard Koch visade god form framåt. Min överraskning idag var Lars Bryngelsson, som kämpade stort på sin kant. Hans arbetsinsats, liksom Jesper Erikssons och Oscar Jonssons, syns inte så mycket. Men deras "vattenbärande" skapar möjligheter för övriga laget.
Gripen måste skärpa till sig om det inte ska bli direkt nedflyttning. Målvakten Gabriel Bridholm räddade Gripen flera gånger. Misja Pasjkin var på hugget. Men annars visade Gripen mest dåligt humör. Stefan Nordén spelade skadad en gång. I övrigt såg vi inte skymten av denne duktige spelare.

1-0 Robert Rimgård
2-0 Rikard Koch
3-0 Stefan Jonsson
4-0 Rikard Koch
4-1 Alexander Mayborn

5-1 Lars Karlsson
5-2 Johan Brodin
6-2 Gustav Björkman
7-2 Stefan Persson
7-3 Alexej Kurochkin
8-3 Gustav Björkman

Utv. Hammarby 5x10, Gripen 7x10
Publik: 2.101.

måndag, mars 19, 2007

Det vilar en förbannelse över Studenternas IP

Vad är det egentligen med Studenternas IP? Det måste vara något överjordiskt kring denna plats. Om man skulle gräva upp denna arena, skulle man säkert finna tusentals med rödblåa småjävlar. Dessa springer omkring under jorden, och ser till att de mest märkliga saker sker. Hammarby var 4 minuter från ett SM-guld! Det blev en lång dag.

Precis som många andra valde vi att ta tåget till Uppsala. 10-tåget var fullsatt, och mer ändå. Vi fick ståplats, och gratis bastu. När jag stod där och svettades, önskade jag att finalen i fortsättningen kommer att gå i Stockholm. När vi kom till Uppsala, möttes vi av en stark vind, och tunga snöglopp. Vi var väl då inte speciellt sugna på att stå ute i fyra timmar i det vädret. Eftersom det var över tre timmar till start, valde vi att besöka en irländsk pub. En knapp timme och två öl senare hade snögloppet slutat. Det kändes mycket bättre. Till Studenternas IP kom vi i god tid. Men två timmar gick fort. Det hände hela tiden mycket kring oss. Spelarna värmde upp, och publiken strömmade in. På isen åkte Peter Jidhe och Jonas Claesson omkring och ”glassade”. Prisutdelningar, ballonger och studenter dök upp. När Orphei Drängar stämde upp i ”Du gamla, du fria” kändes det riktigt högtidligt. Helt plötsligt kom också solen fram!

Så var det då dags för match. Hammarbys försvarsspel i första halvlek är nog det bästa jag sett. De få gånger som Edsbyspelarna kom igenom, möttes de av världens bäste målvakt som tog hand om bollen. Andreas Eskhult visade sitt ”gamla jag” igen. I en av hans raider hann inte motståndarna med, utan var tvungna att ta till ojusta medel. Hammarby fick straff. Marcus Bergwall gjorde inget misstag. Edsbyns målvakt Anders Svensson hann inte reagera, förrän bollen låg i mål. Sista kvarten i första halvlek hade Hammarby flera chanser. Det var framför allt Gustav Björkman, som ”högg” på det mesta. Marcus Bergwall fick på ett jätteskott i stolpen. Kalle Spjuth gjorde strax därefter två bra saker. Först kämpade han till sig ett frislag i bra läge. I momentet efter fick han på en jätteträff, och 2-0 var ett faktum.

I andra halvlek satte Edsbyn full fart från början. De fick ordentlig press på Hammarby, som dock fortsatte att försvara sig riktigt bra. I och med att Edsbyn satsade så hårt offensivt, öppnade de sig också bakåt. Robin Sundin gjorde flera mycket bra åkningar över stora ytor. Jesper Ericsson utnyttjade en målvaktsretur, och Hammarby kunde göra 3-0. Då ökade Edsbyn tempot ännu mer, samtidigt som en obehaglig försiktighet smög sig på i Hammarbys spel. Efter en straff och en kontring stod det hastigt och olustigt 3-2. I 84:e minuten svarade Robin Sundin för en av sina långa åkningar. Gustav Björkman fick ett jätteläge efter denna. Därpå följde en hörna, där det verkligen var kaos i Edsbyns försvar. Istället blev det Edsbyn som kunde utnyttja en hörna i anfallet därpå och ordnade därmed sudden death.

Lite förvånad blev jag, när de inte spolade isen inför sudden death. Isen var ordentligt uppkörd, och det som komma skulle var ju så viktigt! Till råga på allt slängde några av våra egna fans in skräp på isen, för att göra den ännu sämre. Hammarby tog åter tag i spelet i sudden death. 2 hörnor följdes av en jättechans för Gustav Björkman. Men så kom då avgörandet. Pär Törnberg fick åka till sig ett läge ganska ostört. På ett chansartat långskott lyckades han avgöra matchen. Bollen såg inte helt otagbar ut, men Andreas Bergwall hade varit helt lysande hela matchen igenom tidigare.

Vi var rörande överens, om att detta var Hammarbys bästa final på 2000-talet. Finalen 1957 såg ingen av oss. Dessutom har ”Lillis” och grabbarna svarat för en otrolig prestation genom att ta sig till SM-finalen, med tanke på förutsättningarna. När det äntligen blev is på Zinkensdamm, uppdagades stora ekonomiska problem. Det är mycket starkt, att då kunna koncentrera sig på spelet och orka ta sig till final.

Det var verkligen trångt på vår läktare. Däremot verkade det glesare på kortsidan. Förmodligen hade några på något sätt ”plankat” in på långsidan. Isen såg verkligen bra ut. Men bollen studsade inte riktigt som den borde. Var det småjävlarna som styrde, eller var den fina, glansiga isen en chimär? Varför fanns det inga programblad? Vi var många på läktaren, som undrade detta. Programblad från bandyns SM-final är ju riktiga klenoder. Sen var det då detta med domare och bedömningsnivå. Jag tror inte att resultatet påverkades av domarnas insatser, men för spelarna måste det varit jättesvårt att veta vad som var tillåtet eller inte. Utvisningen på X-et var ju rent pinsam!

Putte stannar hemma ...

Nu går ryktenas vågor höga inom bandyn. Vilka kommer, vilka går? Vetlandas tränare "Putte" Johansson har varit ryktenas man under en tid. Han har placerats både i Tranås och i Villa. Idag blev det, enligt Vetlanda-Posten (ej på nätet) klart att han stannar en säsong till som huvudtränare i la Squadra Amarilla, vilket känns mycket bra. Det är viktigt att ha klart med tränare i god tid, så att vi i lugn och ro kan jobba vidare. Däremot är det inte helt klart med hur det blir med den ass. tränaren "Palle" Sandell. Det vore enligt min ringa mening bra om även han skrev på för en säsong till, så att de båda Patrikarna fick jobba vidare.

På spelarfronten är det mer rykten än påskrivna kontrakt. Enligt Svd är de båda Hammarbyspelarna, landslagsmålvakten Andreas Bergwall och Jesper Ericsson på väg till VBK, men det är som sagt bara klart ryktesvägen :-). Dessutom ryktas det att Siriusspelaren och anfallaren Christian Mickelsson är på väg bort från Uppsala och Vetlanda nämns som en möjlig ny klubb?? Tidigare har det ryktats om Patrik Styrbjörn och VBK, men än så länge är även det endast ett rykte. Karlsson då? David Karlsson, hur blir det där?? Inget är klart. Ett tag var det klart att han skulle spela i gurkstaden, men det ryktet avfärdade gurkchefen direkt ... Visst är det härligt med Silly Season!!

Andra bloggar om: , ,

torsdag, januari 04, 2007

Hammarby vann mot Falun

Efter en trevande inledning, satte Hammarby fart. Då hängde inte Falun med. Falun gjorde 0-1 i 21:a minuten. Detta verkade vara den väckarklocka, som Hammarby behövde. När Hammarby ökade tempot, hade Falun bara ojustheter att svara upp med. Domaren Per Johansson från Aneby, hade en slapp bedömning till att börja med. När han märkte att detta höll på att leda till en match i kaos, satte han igång att visa ut spelare. Falun lyckades till slut få 2 matchstraff + 8x10 minuter. Dan Hjelm utmärkte sig som vanligt. I 39:e minuten lyckades han få ut 2 andra spelare från isen. Först utförde Hjelm en brutal fällning på en Hammarbyspelare. Smart som han är, åkte han snabbt från situationen. Domaren visade istället ut Kaj Nordin, som stod närmast. I spelmomentet efter fixade Hjelm till att Marcus Bergwall åkte ut, efter en filmning som var bland det grövsta jag sett. Dan Hjelm klarade sig från utvisning ända till 76:e minuten, när han med ett våldsamt slag försökte slå sönder Olov Englunds knä. Grovt matchstraff fick han som belöning. Fyra minuter senare fick Kaj Nordin sin tredje utvisning, och fick därmed lindrigt matchstraff.
Nu ska jag berätta om spelet också. Gustav Björkman går från klarhet till klarhet. Ikväll gjorde han 2 mål och låg bakom flera farligheter. När "Ångloket" får upp farten, går det undan. Kalle Spjuth verkar äntligen få sitt stora genombrott. Bakifrån kom "örebroarna" Jesper Ericsson och Robin Sundin med full fart. Då hängde inte Falun med. Men halvtidsresultatet 2-1 till Hammarby kunde lika gärna varit 1-2 till gästerna.
Andra halvlek var dock Falu-spelarna steget efter hela tiden. Eftersom domaren i första halvlek släppte bedömingsnivån mycket högt, trodde tydligen dalmasarna att det bara vara att meja ner framrusande Hammarbyspelare. Men nu hade Per Johanssson ändrat nivån. På halvlekens 12 första minuter, dömde han 3 straffar för Hammarby! X-et sköt mål på de två första. Det tredje räddade dock den mycket skicklige målvakten Jonas Persson. Efter 4-1 var inte Falun i närheten av segern.
Det är svårt att möta dagens Hammarby, eftersom det är så många duktiga spelare som tar ansvar. Fort går det också. Till slut blev denna match 8-3, efter att Hammarby satte ner farten matchens sista 10 minuter.

torsdag, november 23, 2006

Inför Hammarby-Örebro 24/11 2006

Ett klassiskt lag är tillbaka till bandyallsvenskan. Nu ska Örebro SK visa upp sig på Zinkensdamm. Hittills har det unga Örebrolaget haft varierade framgångar i årets allsvenska:
Vänersborg 4-1
Västerås 2-11
Boltic/Göta 12-4
Villa 1-6
Örebro har ett ungt och girigt lag. Det stora löftet Tomas Knutsson (6 mål hittills) ska bli intressant att se. Kul blir också att se Hammarbys två "örebroare" Ronny Sundin och Jesper Ericsson. Bägge började sin bandykarriär i Örebro som 10-åringar. Nu är de 23 år, och påminner mycket om varandra. De är bägge mycket goda skridskoåkare, och är mycket viktiga som "vattenbärare" i dagens Hammarby.
Vad ska man då säga om Hammarby? Spelet har gått på kryckor. Att spela dålig bandy, och ändå ha full pott efter fyra omgångar tyder dock på styrka och moral i laget. Flera matcher har avgjorts mot slutet. Men nu gäller det att lirarna i Bajen visar sitt rätta jag. Publiken svek i onsdags. 1.442 åskådare imponerar inte. De som kom, blev knappast uppmuntrade att se mer bandy. När det dessutom är hård konkurrens från både fotboll och handboll dessa dagar, blir det tufft. Jag undrar vem, som har planlagt årets allsvenska?