Visar inlägg med etikett niklas spångberg. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett niklas spångberg. Visa alla inlägg

onsdag, mars 14, 2007

Niklas Spångberg lägger av

Gårdagens semifinal var med största sannolikhet Niklas Spångbergs sista elitseriematch i bandy. Niklas är 37 år. Med 409 matcher i Sandvikens A-lag, är det bara Stefan Andersson som är värre. Han har 4 SM-guld och 1 VM-guld. För mig var det en liten överraskning, att SAIK satsade med honom som libero. Jag har alltid tyckt att hans ytterbackspel med många gånger avgörande framspel, har varit hans största tillgång. Flera gånger under semifinalspelet, har han sett lite långsam ut som libero.

onsdag, februari 07, 2007

Sandviken inför Elitseriens återstart

Sandviken har tappat många storspelare senaste säsongerna. Ändå lyckas de hela tiden fylla på med bra nyförvärv. Trots förluster som Magnus Muhrén, Andreas Westh och Daniel Mossberg har Sandviken fyllt på med duktiga spelare. Pånyttfödde Alexander Driagin och "Kalix-finnen" Mikko Aarni har gjort flera starka insatser i vinter.
Försäsongen med bl.a. Cup-seger och en stark insats i Norra Allsvenskan lovade mycket. Men sen kom överraskande förluster i början av elitserien mot Villa och Vetlanda. Efter detta har dock Sandviken visat sin storhet med 2 överlägsna segrar mot Hammarby.
Sandviken bygger sitt spel på ett samlat försvar, och snabba kontringar. När SAIK ställer om, går det fort. Niklas Spångberg har återkommit från Ural Trubnik. Jag anser att han är en av Sveriges mest underskattade spelare. Hans framspelningar är ofta geniala. Patrik Nilsson tar gärna emot dessa, och kommer förmodligen att slå nytt målrekord.
Blandningen av gammalt och ungt är också en styrka i dagens SAIK. Spelare som Stefan Andersson(37 år), Daniel "Zeke" Eriksson(31 år), Niklas Spångberg(37 år) ger erfaren inspiration till ungdomarna i laget. Från andra hållet ger spelare som Linus Pettersson(20 år), Daniel Berlin(20 år) och Linus Forslund(19 år) nyvaken inspiration till de äldre.
Jag tippar djärvt Sandviken som favorit att bli Svenska Mästare säsongen 2006/2007!