Visar inlägg med etikett lilla paris. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett lilla paris. Visa alla inlägg

måndag, augusti 13, 2007

Om en stor och bred trupp!!

Jag har blivit påhoppad :-). på en bandyblogg nära mig! Det är "den glade bagaren" från Sjöbergs Lilla Paris, som vuxit sig stor, så stor, nästan lika stor och bred som den omdiskuterade truppen :-)

Han den bloggande vänersborgaren skrev nyligen ett inlägg där han gick igenom en del för tränarna positiva problem som hans bandyklubb, "bandyklubben utan framgångar", hade att brottas med inför den kommande säsongen.

Hur ska man (Vänersborg) spela i vinter? Som förra året, ett klassiskt handbollsförsvar 9 man i försvaret och den gamle Berner på topp!! Eller ska man "satsa på ett eget spel" :-)?? Vilka spelare skulle man spela med? Rotationssystemet??!! Kruxet är enligt den bloggande vänersborgaren att man i år har en så stor, bred och stark trupp!!

Och det är nu jag kommer in i bilden ...

Detta var jag ju tvungen att kommenterar, då jag har lite svårt att se den stora, breda och starka truppen!! :-). Jag såg och ser fortfarande endast samma trupp som förra säsongen, förstärkt med några juniorer och hur detta helt plötsligt kan vara en stor,bred och stark trupp, det övergår mitt bandyförstånd! Men vänersborgare kanske ser det på ett annorlunda sätt och att det är kanske därför som klubben helt saknar framgångar ;-)

Det han sen skriver om att "dom" nästan ("på vippen") slog ut oss i åttondelen, är ju bara att avfärda med att än så länge räknas inte nära och "på vippen", än så länge är det målen och resultaten som räknas. (Den urusla kommentaren om domaren lämnar jag därhän, alla har inte lärt sig den svåra konsten - konsten att förlora, ännu.)

Påhoppet på han Nyman, målkungen Nyman från "Bänken" är ju däremot lite tragiskt. Där menar han den glade bloggaren att Nyman är för gammal, eller?? Om jag då bara lite snabbt gör en jämförelse med hans egna skyttekung :-) Jonas Berner. Om jag inte är helt ute och cyklar på dressinen så är han Berner, målkungen Berner född 1969??!! Det är enligt mitt humbla sätt och se det hela ett (1) år tidigare än han Nyman, våran Nyman, Tomas Nyman!! Så våran Nyman är lite längre ifrån P50 än vad han Berner är. Äm aj rajt, or??!! Och han den störste av dom alla, mr "still going strong Fosshaug" han är född 1965 ...

Andra bloggar om: , ,

fredag, augusti 03, 2007

Lane(s)trand vill stoppa Arena Vänersborg


Den förre socialdemokraten Rune Lanestrand har nu bestämmt sig för att säga ifrån. På onsdag börjar han, tillsammans med en grupp som kallar sig Skattebetalare, med ett upptaktsmöte. Lanestrand säger själv till Trollhättans Tidning (TTela som Vänersborgarna vill kalla den) ."Det här är ett privat initiativ som inte har partianknytning. Vi är en grupp personer som bekymrar oss för kommunens ekonomi". Jag, personligen, anser att det borde väljas nya politiker i grannstaden. Vilken röra. Först har man inte pengar till att rusta upp skolor och göra dem i dugligt skick, men när man tänker efter så har man råd att gå in med väldigt mycket pengar till en bandyhall. Utbildningen är väl det som vi bygger vårt land på. Visst vore det bra om alla bara kunde allting om bandy och ingenting annat. Vi måste ha skola och utbildning, speciellt i akademiker staden Vänersborg. Jag vågar inte spekulera i hur mycket pengar det blir nu när Länsförsäkringar gått in och lovar att betala en del. Men det är fortfarande mycket pengar. Jag väljer ännu ett citat av Lanestrand från dagens tidning. "Trollhättan bygger arena för 35 miljoner och i Lidköping har man sponsorer så att kommunen inte satsar mer än 20 miljoner. Trollhättan har lägre skatt och bättre ekonomi än Vänersborg. Lidköping har en strålande ekonomi. I det skenet framstår satsningen i Vänersborg, som har hög skatt, som storhetsvansinne och lillebrorskomplex." Lillebrorskomplex, Jo tjäna det har funnits länge, Men jag kan hålla med till viss del. Jag kan bara förespråka Trollhättan eftersom jag inte sett Lidköpings ritningar. I Trollhättan har man valt att i stort sett bygga väggar och tak över den nuvarande banan. I Vänersborg så har man huvudläktaren som iallafall kan kallas ny, den har 3-4 år på nacken men har byggts av elever på gymnasiet i staden. Den var inte heller någon billig historia, material mässigt. Arbetskraften var billigare än någonannanstans men en så fin läktare är synd att bara riva. Att inte "Lillebror" väntar några år, samlar ihop pengarna, löser fler sponsorer och sedan bygger sin hall för 140 miljoner. Nu låter det mest som en treåring inne i leksaksaffären. "vill ha den! eller nej, Vill ha den! Vill ha den!" Ni förstår säkert min tanke.

söndag, juli 08, 2007

Många plus blev det ...

Idag på en bandyblogg nära dig, var det idag dags för genomgången och betygsättandet av mästarnas mästarlag, Vetlanda BK och jag kan bara konstatera att han är verkligen helt rätt ute, han plusläggaren.

Många plus ska dom ha och många plus fick dom. Känns som en seriös analys. Visst har jag en och annan invändning, men det är en annan historia, som jag återkommer till när det börjar dra ihop sig och isarna runt om i vår ankdamm ligger blanka och vackra som en målning av han den bäste av alla van Goghar.

Medamm i messjö, this iz the vote from the ifkvanerborg.blogspot.com

Målvakt: +++
Kommentar: Dennis Gustafssons lägstanivå har sjunkit betänkligt på senare år, även om högstanivån fortfarande är riktigt hög. Lite tveksam målvaktssituation om Gustafsson blir skadad dock.


Försvar: ++++

Kommentar: Kanske inte de starkaste individuella namnen, men är samspelta och är alltid oerhört täta och släpper in få mål. Vetlanda kallades inte "Tråklanda" och släppte in minst mål av alla för ett par säsonger sedan för intet.


Ytterhalvor: ++++

Kommentar: Patrik Gustafsson vore antagligen landslagsman om inte konkurrensen varit mördande. Nu får han nöja sig med att bli bortsållad inför varje VM istället. Patrik Styrbjörn har kapacitet att vara bra stundtals och man har även andra bra alternativ i truppen.


Mittfält:++++

Kommentar: Bröderna Einarsson och Riabchevski är kreativa krafter att räkna med, och man har en slitvarg i Magnus Karlsson också. Väljer man att använda Johan Löfstedt som mittfältare får man ytterligare ett starkt kort på mitten. Ett välkomponerat mittfält som har det mesta.


Anfall: +++

Kommentar: Björn Einarsson och Johan Löfstedt är stabila målskyttar, och Christoffer Edlund har potential att bli det. Saknar den spets som finns i övriga tippade topplag, den där spelaren som gör minst 40 mål per säsong och skjuter laget vidare i slutspelet. Johan Löfstedt kan bli den spelaren, men han är det inte ännu.


Tränare:+++++

Kommentar: Patrik Johansson har på bara en säsong förvandlat Sveriges tråkigaste bandylag till ett riktigt sevärt lag som dessutom vinner matcher och spelar oerhört taktiskt rätt och riktigt. En klasstränare.
Totalt: 23+


Andra bloggar om: , , , ,

söndag, juni 17, 2007

Är det rädslan ..

Bandyförbundet avslog ju igår sitt egna förslag om att antalet lag i Elitserien ska minska till 12 efter årets säsong till förmån för IFK Motala och Pär Höckerts förslag, som förordade att man åtminstone skulle spela klart årets säsong innan man utvärderar.

Ett sunt beslut tycker jag. Ett självklart beslut tycker jag. Låt oss först genomföra denna den historiska säsongen med en rak Elitserie innan vi utvärderar den!! Självklart, sa Watson. Självklart, sa Bill. Självklart, sa Bull!

Många bandyvänner har ju åsikter om hur dom tycker att framtiden ska se ut och det är bra. Det är bra att flera synpunkter och åsikter kommer fram. Alla vill ju det bästa för svensk bandy, men ingen har det entydiga rätta svaret ...

"Knackskottet" undrar både på sin blogg och i en kommentar här på nystanet om det är rädslan att åka ur som är orsaken till att man inte vill minska antalet lag till 12?

Rädslan att åka ur finns väl alltid och det är väl därför som Motala, Gripen, Villa och Vänersborg har gjort sina röster hörda ;-)

Se på dom topptippade fotbollslagen Landskrona och Öster. Tänk om!! Gud må förlåta!

Men rädslan för att åka ur är inte orsaken till att jag förordar 14 lag.

Jag anser som jag skrivit tidigare att om vi inte har 14 bandylag i bandylandet Sverige som vi anser och tycker är elitseriemässiga då är det för det första illa ställt med bandyn i Sverige.

För det andra om vi ska hänga med ryssarna i framtiden så behöver våra spelare många matcher mot bra motstånd och det får dom med 14 lag. Då blir det en bra balanserad säsong. Årets spelschema ser mycket bra ut, både ur spelarnas och lagens synvinkel, men också ur supportrarnas vinkelsyn.

Jag tycker att man först måste spela åtminstone en säsong innan man utvärderar om hur framtiden ska se ut!

Sen håller jag med lilla P som både här och på sin blogg pekar på det stora problemet inom svensk bandy är serierna under Elitserien! Vad händer där? Det är kanske där de stora förändringarna måste ske!!

Andra bloggar om: , , ,

onsdag, juni 13, 2007

Dagens bandybloggare ..

Det som just nu bekymrar den bloggande vänersborgaren på den utmärkta bandybloggen Lilla Paris är huruvida en halv är en halv eller om dom tillsammans helt enkelt är ett klassiskt helrör!

Bilden som är tagen i hans kammare visar när han försöker få ihop han josephzohn resonemang om att Vetlanda har flera storheter på mitten.

Hur många spelare har dom egentligen på mitten? :-)



Andra bloggar om: , , , ,

torsdag, oktober 19, 2006

Israpport

Is eller inte is. Det är den viktigaste frågan just nu inom bandyvärlden. "Lilla Paris", IFK Vänersborgs supportersida på Svenska Fans/Bandy, för övrigt en av de mest aktiva, har förstått detta. Här har man idag startat en speciell "israpportsavdelning". Hur går det med isen? Blir den spegelblank till premiären. Man utlovar kontinuerlig uppdatering. Rena rama svt/text service :-)