Visar inlägg med etikett bandy-vm. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett bandy-vm. Visa alla inlägg

fredag, augusti 28, 2009

Inget Bandy-VM 2010

Det är inte med någon större saknad man läser att det inte blir något bandy-VM 2010. Trollhättan och Vänersborg tackade nej till att arrangera och då beslöt det internationella bandyförbundet att lägga VM på is(!)

2011 ska det dock vara dags igen och då är det Ryssland som står för värdskapet. Vore det inte ett perfekt tillfälle att nu besluta att VM bara ska spelas vartannat år?? Nej tyvärr verkar det inte så. För 2012 ska det spelas i Sverige igen och då med Vänersborg, Lidköping och Trollhättan som värdar! Å andra sidan (är ni klara) Vänersborg och Trollhättan har ju hoppat av förr :)!!


***

tisdag, januari 27, 2009

Bandy-VM i väst?

I dagens (läs gårdagens) TTela kunde man läsa att Bandy-VM kanske kan spelas i Trollhättan, Vänersborg och Lidköping redan nästa år.

Då Finland beslutat sig för att dra sig ur var Sverige snabba på att lämna in en ansökan om att få arrangera VM även nästa år.

Mer finns att läsa här för den intresserade.

torsdag, januari 22, 2009

Sverige slog Ryssland i en riktig rysare!

Oj vilket tempo, Ryssland startade matchen på Zinkensdamm i. Svenskarna hängde helt enkelt inte med första halvtimmen. Mikhail Sveshnikov svarade för både 0-1 och 0-2. Andra målet var en riktig läckerhet. Omgiven av sex svenskar åkte han slalom, och kunde till slut lätt lägga in bollen. Ryssarna började sen slappna av lite. Sverige kunde sticka upp, och ryssarna kom i efterhand. Detta gav 3 utvisningar under kort tid. Då passade Christoffer Edlund på att göra 1-2, efter en suverän passning från Joakim Hedqvist. Jag tror dock att detta var Sveriges enda riktiga målchans under första halvleken.
I andra halvlek kunde Sverige ta över mer och mer. Samtidigt agerade Andreas Bergwall som rena väggen. Joakim Hedqvist såg till att Sverige kvitterade till 2-2 via hörnan. Det var ett stenhård skott rakt upp i krysset, som Rysslands målvakt förmodligen aldrig såg. Sedan blev det inget mer mål under ordinarie tid, varför det blev straffskjutning. Matchhjälte blev Andreas Bergwall, som faktiskt tog 3 av 7 straffar. Sverige var efter detta i princip klar seriesegrare.
Det roliga i det svenska laget var att flera debutanter verkligen tog för sig. Ryssarna uppvaktade Per Hellmyrs, Patrik Nilsson och Daniel Mossberg hårt hela tiden. Detta gav de mindre kända svenskarna utrymme. Joakim Hedqvist, Daniel Jonsson och Christoffer Edlund spelade alla mycket bra.

söndag, januari 18, 2009

Bandy-VM har smugit igång

Det går inte att säga att årets Bandy-VM startat med buller och bång. Nej, detta VM har smugits igång väldigt diskret. När dessutom inledningsmatchen mellan Ryssland och Norge slutar med 19-0, börjar jag hålla med dem som ifrågasätter Bandy-VM.
Inför andra matchen i VM, Sverige-Finland, gick Finlands förbundskapten Sören Persson ut med budskapet:
- Det är inte denna helg VM avgörs. Det är nästa helg!
Sören Perssons uttalande verkade ha satt sig hos finska spelarna. De verkade helt viljelösa i matchen mot Sverige. Sverige vann enkelt med 8-1.
Per Hellmyrs visade vägen efter knappt 10 minuter, när han själv körde igenom hela finska försvaret och petade in 1-0. Därefter handlade första halvlek mest om Sveriges Christoffer Edlund och Finlands Timo Arjanko. Edlund låg hela tiden på topp, och Arjanko såg till att han inte hamnade i offside. Tre chanser fick Edlund, och lyckade göra mål på ett av dem.
I början av andra halvlek fick Joakim Hedqvist på ett kanonskott. Varken publik, målvakt eller expertkommentatorer hann se vad som hände. Men Sveriges 3-0 var ett faktum. I 60:e minuten kunde Sverige öka till 4-0 efter ett mycket elegant samarbete mellan Anders Östling och Johan Andersson.
Därefter verkade Finland ge upp. Sverige bjöds in till flera mål, och snabbt blev det 8-0. Tyvärr fick inte Andreas Bergwall hålla nollan, eftersom Anders Östling "spelade Allan" framför eget mål, och gav Markus Kumpuoja frichans.
Även om Finland visade dåligt humör, måste svenska laget få ett erkännande. Försvaret med Marcus Bergwall, Andreas Westh och Olov Englund spelade mycket bra. Med en målvakt som Andreas Bergwall ger detta ett mycket starkt försvar.
Per Hellmyrs var enastående bra hela matchen, men detta är vi ju vana vid. Desto roligare var att två VM-debutanter, Daniel Jonsson och Christoffer Edlund, gjorde så bra från sig.
4.263 åskådare var en bra siffra med tanke på att matchen direktsändes i TV. Men stämningen på läktarna gav mycket att önska. Expertkommentatorn Hans Johansson gav uttryck för detta:
- Publiken verkar komma från en tennispublik! De tror att de stör spelarna med applåder och hejarop!

Bilden är hämtad från http://www.bandycup.se/bandyvm2009/

lördag, februari 16, 2008

Linda Odén matchhjälte när Sverige vann VM

Ryska tjejerna överraskade och utmanade de svenska långt in i matchen. Men Sandvikens Linda Odén såg till att Ryssland inte fick chans att kvittera. Flera avancerade räddningar gjorde. Dessutom stod hon för många snabba, långa utkast som gav resultat. När matchen stod och vägde gjorde Linda en bra räddning, och kastade bollen över hela banan fram till Anna Lundin. Det var med nöd och näppe, som Anna nådde bollen. Men med ett snabbt inlägg kom bollen till Anna Jeppsson, som iskallt gjorde 3-1. Detta avgjorde matchen. Sen orkade inte ryska tjejerna mer. Sverige kunde sen dra ifrån till 5-2.
Matchfakta:
0 Start
2 1-0 Johanna Pettersson
8 1-1 Olga Nizovtseva
38 2-1 Emma Kronberg
79 3-1 Anna Jepson
85 4-1 Johanna Pettersson
86 5-1 Johanna Pettersson
89 5-2 Galina Mikhailova

--------------------------------------------------------------------------------

VM-finalen direkt i TV24!

Kl.13.55 idag lördag blir det fin TV-underhållning i TV24. Sverige möter Ryssland i VM-finalen. Matchen går på Tunets IP i Borlänge. Svenskorna har på ett klart sätt gått obesegrade genom gruppspelet. När man dessutom är regerande världsmästare, får man räkna med att vara favoriter. Men i en final kan nerver och annat komma in i bilden. Vi får hoppas på en spännande och välspelad match.
Slutställning i grundserien:
Sverige 6 0 0 +50 12
Ryssland 5 0 1 +23 10
Finland 4 0 2 +10 8
Norge 2 1 3 -5 5
Canada 1 2 3 -8 4
USA 1 1 4 -19 3
Ungern 0 0 6 -48 0

torsdag, februari 14, 2008

Sverige och Ryssland drar ifrån

Dubbla segrar med 7-0 idag. Vänskapsseger mot Ungern följdes med klar vinst mot Finland. Sverige och Ryssland drar ifrån i tabellen. I morgon möts de 10.00. Då gäller det att sätta sig i respekt inför finalen. Jag har nämligen svårt att se, att det finns något annat lag som kan utmana. Johanna Pettersson leder fortfarande skytteligan. Nu har hon gjort 12 mål på 4 matcher. Bästa passningspelare är Anna Lundin med 8 målgivande passningar. Värste busen är Eniko Tanka från Ungern med 21 utvisningsminuter. I morgon går färden till Karlsbyheden och avslutning av grundserien.

onsdag, februari 13, 2008

Sverige öppnade VM med 2 klara segrar

De lite mindre meriterade idrottsnationerna Canada och USA besegrades lätt i VM:s inledning i Grängesberg, med de klara siffrorna 10-1 och 13-0. De regerande svenska världsmästarna visade, att de är på hugget även i år. Sandvikens Johanna Pettersson blev dagens tjej med 8 mål. Nu leder färden mot Borlänge och torsdagens matcher mot Ungern och Finland.
Aktuell tabell:
Sverige +22 4p
Ryssland +10 4p
Norge +8 4p
Finland +6 2p
Canada -11 0p
USA -14 0p
Ungern -21 0p

Bilden är hämtad från bandy-VM:s hemsida.

söndag, februari 10, 2008

På onsdag börjar dam-VM!

Grängesberg, Karlsbyheden och Borlänge är platserna för årets dam-VM i bandy. Man har alltså spritt spelet över olika delar av Dalarna. Lagen som ställer upp är:
* Canada
* Finland
* Norge
* Ryssland
* Sverige
* Ungern
* USA

Regerande världsmästarna Sverige ställer upp med följande trupp:
1. Linda Odén Målvakt
2. Emma Kronberg Mittfältare
3. Anna Lundin Mittfältare
4. Mikaela Hasselgren Mittfältare
5. Sofia Rådman Mittfältare
6. Åsa Boström Mittfältare
7. Hanna Dahlström Mittfältare
8. Camilla Johansson Mittfältare
9. Kristina Sigfridsson Mittfältare
10. Anna Klingborg Mittfältare
11. Johanna Pettersson Mittfältare
13. Anna Jepson Mittfältare
14. Elin Sandgren Mittfältare
15. Sandra Carlsson Mittfältare
17. Frida Erlandsson Mittfältare
22. Petra Lindefors Målvakt

Ledare
Roger Jacobsson Förbundskapten
Tina Helgman Förbundskapten
Anders Burgström Materialförvaltare
Kent Forseth Ledare

Sveriges gruppspelsmatcher spelas 2x30 enligt:
Onsdag 13/2 i Grängesberg
12.00 Sverige-Canada
18.00 Sverige-USA
Torsdag 14/2 i Borlänge
10.00 Ungern-Sverige
16.00 Sverige-Finland
Fredag 15/2 i Karlsbyheden
10.00 Sverige-Ryssland
18.00 Norge-Sverige

På söndag spelas finalspelet i Borlänge enligt:
08:00 5:an i gruppspelet - 6:an i gruppspelet
11:00 3:an i gruppspelet - 4:an i gruppspelet
14:00 1:an i gruppspelet - 2:an i gruppspelet

Kom igen nu Dalarna! Visa att ni är bättre än Moskva på att arrangera ett bandy-VM!

söndag, februari 03, 2008

Ryssland körde över Sverige

VM-finalen var en match i 4 minuter. Sverige spelade då bra, och utmanade ryssarna. Men sen tog det slut. När Tyukavin gjort 0-1, verkade det bli panik i svenska spelet. Tempot var enormt, och Sverige hängde inte med i denna fart. I 14:e minuten slarvade Daniel Berlin bort bollen, och Maksimov kunde enkelt göra 0-2.
Sverige byggde mycket av sitt spel på Per Hellmyrs och Daniel Mossberg. Bägge två blev hårt uppvaktade av ryssarna.
I 20:e minuten gjorde Shamsutov 0-3. Fem minuter senare gjorde Tyukavin 0-4. Sverige var i detta läge inte med i matchen. 0-4 var en riktig läckerhet, där ryssarna lurar bort hela svenska försvaret.
Lite hopp fick vi när Daniel Andersson offrade sig och tvingade ryssarna till ojustheter. Resultatet blev straff och två ryska utvisningar. Jonas Edling var helsäker när han stänkte in 1-4. Strax efter detta blev även Sergei Lomanov utvisad. Trots överläget med tre man, lyckades inte Sverige ordna en enda farlighet. Istället var ryssarna närmare att göra mål. Visserligen var isen under all kritik, men det gällde väl bägge lagen?
I början av andra halvlek spelade Sverige bra. Men ett mycket effektivt offensivt ryskt försvar satte stopp för alla svenska försök. 10 minuter in i halvleken gör X-et en vansinnig felpassning. Bollen studsar fram och tillbaka, och hamnar hos Sergei Obukhov som gör 1-5. Därefter är det bara Ryssland som spelar bandy. När Shamshutov i 73:e minuten utmanar 5 svenska försvarare ordnar han ett frislag. På detta frislag gör Maksimov 1-6.
Sverige blev fullständigt utspelade! Tack vare att Andreas Bergwall gjorde sju mycket bra räddningar blev inte förlusten större. Det verkade inte som om svenskarna var förberedda inför VM-finalen. Slarvigt och hafsigt! Var fanns toppspelarna Patrik Nilsson och David Karlsson? Patrik utmärkte sig i slutet av matchen, genom att skälla ut domaren Kai Wallen. Jag ser hellre att han gör mål. Vassast i Sverige var Anderssönerna från Villa, Daniel och Johan.
I Ryssland var som vanligt Mikhail Sveshnikov helt fantastisk. Svenskarna fick helt enkelt inte tag på honom. Rinat Shamsutov körde också genom svenska försvaret gång efter annan. Det var helt enkelt klasskillnad! Ryssland var bättre!
Sveriges mål: Jonas Edling 1
Rysslands mål: Alexander Tyukavin 2, Ivan Maksimov 2, Sergei Obukhov 1, Rinat Shamsutov 1.

Fotot är hämtat från www.dn.se

Sverige till final!

Sverige besegrade ett mycket defensivt spelande Kazakstan med 7-0. Kazakstan verkade spela efter taktiken 10-0-0. Den ende som kan få godkänt i Kazakstan, är den vilt kämpande målvakten. Hans spel och en bedrövlig is, gjorde att Sverige hade lite problem i första halvlek. Ändå tog Sverige ledningen med 2-0. I 50:e minuten kom matchens delikatess, när Per Hellmyrs elegant gjorde 3-0. En märklig taktik hade Kazakstan vid hörnorna. De rusade inte, utan stod kvar på mållinjen. Tre av målen kom på hörnor. Men Sverige fortsätter att missa straffar. Denna gång var det David Karlsson, som sköt klart utanför.
Bänka Dig framför TV:n 15.00 idag. TV4 är kanalen, och finalmotståndare Ryssland.
Sveriges mål: Patrik Nilsson 2, Per Hellmyrs 1, Stefan Erixon 1, Johan Andersson 1, David Karlsson 1, Daniel Andersson 1.

Fotot är hämtat från www.aftonbladet.se

lördag, februari 02, 2008

"Gäsp-VM"

Jag älskar verkligen bandysporten! Men även jag måste erkänna att årets Bandy-VM har varit ganska ointressant. Fortsätter man så här, kommer internationella bandysporten att dö ut. Om inte annat, så märks det väl på det tunna publikintresset i Moskva. Publiksiffrorna ligger ungefär i klass med Otterbäckens för några år sen. Om man kritiserar, bör man också ha förslag till förändringar. Här kommer mina:
* Plocka bort matcher utan värde. Gör om serierna till 4 lag istället för 6. VM-turneringen går fortare, och matcherna blir jämnare. De lag som då flyttas ner blir nog inte ledsna. Det kan inte vara kul att åka till ett VM, för att få stryk med 17!
* Sista omgången samma tid. S.k. läggmatcher förstör bandysporten. Om man som i fotbollen spelar samtidigt, blir det svårare att spela på andras resultat. Heders åt Finland som inte utnyttjade denna möjlighet i år.
* Vartannat år. Experimentet med VM varje år borde nu avslutas. Det har inte förbättrat intresset, snarast tvärtom.
* VM-spelet ska ske efter seriespelet. I Sverige är bandyintresset på topp vid SM-finalen. Då ska man följa upp med ett VM. Jag vet inte hur det är i övriga länder, men jag förmodar att det är likadant.
Förändringar måste ske snart! Annars dör Bandy-VM!

torsdag, januari 31, 2008

Sverige mot Kazakstan i semifinal

På väg från bion "Sick", där Michael Moore beskriver den amerikanska miserabla sjukvården, undrade jag över om också bandyvärlden var på väg att bli sjuk. Som tur var insåg finska landslaget, att de höll på att skada sin sport. Kazakstan ledde i halvtid med 4-1. Finlands förbundskapten Sören Persson var upprörd i pausen över sina spelares spel. Efter 70 minuter vaknade de till, och såg till att rädda 3:e platsen samt den internationella bandyns ära. Sören Persson var något nöjdare, men la till:
- Felet är att såna här matcher inte ska finnas över huvud taget. Det här måste FIB fixa till.
Sverige hade inga problem med att besegra Norge. 6-2 i paus gav 17-3 i slutresultat. Därmed gick Sverige genom hela serien utan poängförlust!
Svenska målskyttar: Patrik Nilsson 4, Johan Andersson 3, Per Hellmyrs 2, Stefan Erixon 2, David Karlsson 2, Anders Bruun 1, Andreas Westh 1, Daniel Berlin 1, Daniel Andersson 1.
Norska målskyttar: Stian Holmen-Jensen 1, Christer Lystad 1, Jan Magnus Olaisen.

Slutresultat Serie A:
1 Sweden 55-14 10
2 Russia 59-14 8
3 Finland 38-23 4
4 Kazakstan 23-41 4
5 Norway 18-55 2
6 Belarus 13-59 0

onsdag, januari 30, 2008

Varning för finsk läggmatch!

Sveriges seger mot Ryssland ger vid vinst mot Norge serieseger. Detta borde innebära att vi slipper Finland i semifinalen. Men i seriespelets sista match kan faktiskt Finland själva välja, om de vill möta Sverige eller Ryssland i semifinal. Det är bara att ge segern till Kazakstan. Då tar Kazakstan tredje platsen. Finland blir fyra, och får möta seriesegrarna Sverige. Minns skandalmatchen i P19-VM i lördags, när Finland och Ryssland gjorde upp om lämpligt resultat. Tål internationell bandy ytterligare en skandal på så kort tid?
Jag hoppas verkligen att finnarna och deras svenske förbundskapten Sören Persson har så pass hög moral, att detta inte blir fallet. Jämför man Finlands och Kazakstans resultat match för match hittills, är skillnaden så stor att ett Finland som vill vinna gör det. Jämför Finlands målskillnad +13, med Kazakstans -16!

Bilden på Sören Persson är hämtad från www.aftonbladet.se.

Anders Östling matchhjälte när Sverige vände mot Ryssland

Sergei Lomanov slog direkt till i matchens inledning innan svenskarna riktigt kommit igång. Men strax efter kunde Anders Östling kvittera. I mitten av första halvlek hade Sverige en olycklig tid. Ryazantsev, Saveljev och Lomanov kunde göra 2-1, 3-1 och 4-1. Strax innan Saveljevs mål brände Marcus Bergwall dessutom en straff. 4-1 var också halvtidsresultat, och ryssarna verkade ha tagit ett stadigt grepp om matchen.
Men precis som igår kom svenskarna igen i andra halvlek. Ganska snart var Anders Östling framme och slog in 4-2. När det sen blev svensk straff strax efter växte hoppet. Men Patrik Nilsson missade sin andra straff i rad! Istället blev det den andre måltjuven David Karlsson, som påpassligt höll sig framme och svarade för både reducering och kvittering till 4-4. Daniel Anderssons "tennispassning" fram till 4-3 var smått genial. Med en kvart kvar fick Sverige hörna. Vem höll sig framme? Jo, Anders Östling! Sista kvarten visade ryssarna dåligt humör med mycket filmningar och efterslängar. Domare Kaj Wallen stod emot detta överraskande väl, även om Östling åkte på en konstig utvisning efter en avancerad filmning av Ivanushkin. Men Sverige höll emot, trots 3 utvisningar i matchen 6 sista minutrar. 4-5 blev ett rättvist resultat, anser jag med mina objektiva bortaögon.
Kuriosa i matchen var att Marcus Bergwall slog nytt rekord i antalet landskamper med 130. Det var bara synd att han firade detta med en grov straffmiss. Bollen gick rakt mot målvakten. Hela svenska laget spelade mycket bra i andra halvlek. Förutom matchhjälten Anders Östling, vill jag framhålla Daniel Andersson. Ryssarna fick helt enkelt inte tag i Daniel utan att ta till ojusta medel.
Nu krävs det två raka segrar mot Norge, för att det ska bli VM-final på söndag. Detta känns inte som en omöjlighet.

Fotot är hämtad från www.dn.se

tisdag, januari 29, 2008

Sverige vann lätt mot tamt Finland

Vart tog all finsk sisu vägen? När Sverige ökade takten i andra halvlek var finnarna förvånansvärt passiva. Stackars Pasi Hiekkanen gjorde flera bra räddningar i det finska målet. Bl.a. räddade han en straff från Patrik Nilsson. Men han var allt för övergiven av sina backar.
Sverige gjorde ingen toppmatch, men stod för en bra laginsats. Men i morgon kommer den verkliga temperaturmätaren mot Ryssland.
Förespråkare för att riktig bandy ska spelas inomhus, hävdar ofta att detta innebär att detta alltid ger perfekt is. Jag vet inte vilket betyg den ojämna isen i Moskva ska få, men inte var den perfekt.
TV-sändningen var bra. Hela tiden varierade kamerorna mellan närbilder och översiktsbilder. Men det blir tröttsamt med en halvsovande reporter, som sitter hemma i Stockholm och kommenterar TV-bilder.
Målskyttar Sverige: Stefan Erixon 1, Anders Östling 1, Daniel Andersson 1, Patrik Nilsson 1, Johan Andersson 1, Jonas Edling 1.
Målskyttar Finland: Mika Mutikainen 1, Kimmo Huotelin 1.

Bilden på Patrik Nilsson tagen av Fredrik Sandberg och hämtad från www.dn.se

måndag, januari 28, 2008

Följ Bandy-VM på deras egen hemsida!

Nu börjar de få fason på www.bandy2008.ru. Jag har tidigare varit lite kritisk mot upplägget. Men nu börjar det ena efter det andra komma på plats. Det jag saknar är matchbilder samt förra årets direktsändningar. Men statistik och matchprotokoll finns nu att ta del av.

Sverige vann med 17-2 !

I morse slog han till igen! Patrik Nilsson gjorde 5 mål, när Sverige enkelt slog Vitryssland med 17-2. Svenskarna började lite halvslött, och "ledde bara" med 5-1 i paus. Frågan är vad en sån här match egentligen betyder? I morgon blir det värre, då Sverige möter arvfienden Finland. Bänka dig framför TV:n! Matchen går på TV4Sport.
Målgörare Sverige: Patrik Nilsson 5, Daniel Andersson 4, David Karlsson 3, Stefan Erixon 2, Daniel Berlin 1, Hans Andersson 1, Jonas Edling 1.
Målgörare Vitryssland: Evgeni Hvalko 1, Vladimir Shulzhenko 1.

söndag, januari 27, 2008

Information will be available soon!.. ---> По-русски

Moskva har inte lyckats med sin hemsida för bandy-VM hittills. När man letar får man oftast följande till svar:
Information will be available soon!.. ---> По-русски
Jag är jättebesviken eftersom förra årets VM visades upp med en föredömlig bevakning, både med resultat och bilder. Är Ryssland tillbaka till stat där all information ska döljas? Moskvas borgmästare Yuri Luzhkov ser lite fundersam ut.
I detta inlägg visar jag inte deras internet-adress. Men när jag tycker att den är sevärd, kommer jag att publicera den.

Patrik Nilsson gjorde 4 mål i VM-premiären

Till skillnad mot Zlatan gör inte Patrik Nilsson bara mål i klubblaget. Han gör det i landslaget också. Hans comeback i VM visade hur viktig han är för Sverige. Det tog knappt 5 minuter innan han gjorde sitt första mål. Trots att han missade en straff lyckades han göra 4 mål totalt i denna match. Räknar man på hans senaste 23 tävlingsmatcher ligger han på hela 3,7 mål per match!
Ett stort samtalsämne kring matchen var isen. De ryska arrangörerna brydde sig över huvud taget inte om att preparera isen. Redan innan matchen var isen därmed sönderkörd. Kan det vara dags för en mer seriös bandynation som t.ex. Sverige, att anorda VM i fortsättningen?
Svenska målskyttar: Patrik Nilsson 4, Daniel Andersson 2, Jonas Edling 1, David Karlsson 1, Marcus Bergwall 1, Daniel Mossberg 1.
Kazakstans målskytt: Vyachelsav Bronikov 3.
Summerar Du dessa mål kommer Du fram till 10-3.

Fotot är hämtat från www.aftonbladet.se