Visar inlägg med etikett hans johansson. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett hans johansson. Visa alla inlägg

onsdag, mars 18, 2009

Bra bandybevakning i svensk TV!

I gårdagens sändning av femte semifinalen mellan Västerås och Sandviken diskuterades om vad som utvecklats bäst under denna bandysäsong. Det pratades om satsning på yngre spelare, nya regler mm. Men jag skulle vilja ge ett stort beröm för den bevakning som svensk TV gjort av slutspelet i bandy!

11 direktsända matcher har setts av totalt 1,8 miljoner tittare! Flera "icke-insatta" av bandy har hört av sig till mig, och berättat hur underhållande de nu har upptäckt bandyn. Vad har hänt? Förr fick man bara hånfnys, och kommentarer om att bollen inte syntes.

En sanning är att träning ger färdighet. Flera bandysändningar gör att man numer kan filma bandy bättre. Utan att veta kan jag dessutom ana fler än en kamera. För inte så många år sedan kunde en stor bandyarena bevakas av en enda kamera, medans ett litet ishockeybadkar omgavs av 15 vältränade kameratjänstemän med modern utrustning.

Men sportsändningar som blir bättre och bättre börjar vi bli vana vid. Jag anser att det som höjt bandysändningarna mer än andra sportsändningar, är det skickliga samspelet mellan de som kommenterar matcherna. Chris Härenstam går från klarhet till klarhet. Hans Johansson och han har ett härligt samspel; både kunnigt och småroligt. Till detta par har bandyoraklet Per Anders Gustafsson kopplats. Per Anders är kanske inte den mest humoristiske bandykommentatorn. Där var Jonas Claessson roligare. Men Per Anders har en stor kunskap om bandy, och en enorm analysförmåga över det som händer.

Se bandy på TV! SM-finalen på lördag lär gå i 46 länder! Detta måste vara ganska högt för en sport, som anses för liten för OS. Hur många länder sänds t.ex. SM i pilbåge och SM i konståkning i?

Bilden på Chris Härenstam är hämtad från www.svt.se

fredag, oktober 17, 2008

Edsbyns IF

Man kan tycka vad man vill om Edsbyns bandylag. Men här finns verkligen bandytradition. Edsbyns IF bildades 1909. 1925 startade bandysektionen. Ön blev ganska tidigt ett begrepp i Bandy-Sverige. För det var där bandyarenan låg. Det är också där som bandykyrkan idag finns. Jag väljer fortfarande att kalla arenan för detta, även om den idag har ett annat reklamfinansierat namn. Edsbyn är verkligen bandykultur. Det räcker med att nämna Elis Johansson och hans söner Ola och Hans Elis. Tänk vad dessa har gjort för svensk bandy!
Tyvärr har Edsbyn på senare år blivit ett innebandylag, och därigenom nått så bra framgångar att flera efterföljare är på väg. Världens härligaste utomhussport är på väg att försvinna!
Efter 5 raka SM-guld vill jag redan nu utnämna Edsbyn som förstatips till SM-guld även denna säsong. Både Sandviken och Västerås har tappat flera duktiga spelare inför denna säsong. Edsbyn har fått tillbaka Per Hellmyrs. Energiknippet Magnus Olsson kan själv vända matcher. Teknikern Daniel Liw kan göra stordåd. Edsbyn har så många spelare som kan göra mycket. Dessutom har de fått ett stort självförtroende genom att vinna många avgörande matcher.

Bilden är hämtad från www.bandybyn.se

söndag, mars 25, 2007

Årets bandybegrepp

Hans Elis Johansson har gjort mycket inom bandyn. Under denna säsong har han skapat ett mycket intressant begrepp. "Buteljhöga skott" är det värsta målvakter vet, enligt Hans. Först undrar man vad han menar. Men sen kommer man på hur genialt uttrycket är. Målvakten sträcker antingen ut benet eller armen. "Buteljhögt" når precis över benet, och är tillräckligt lågt för att det ska vara svårt att nå med armen. Inför nästa säsong kommer säkert många skyttar att träna på "buteljhöga skott". Samtidigt kommer lika säkert målvakterna att träna på "buteljhöga skott". Hans Elis Johansson kan nog börja med Buteljskola!

Årets TV-kanal

Bandysäsongen är slut, och sommarhelvetet är över oss. Nu är det dags för denna säsongs "årets-utmärkelser". Den första utmärkelsen jag ger är till TV24 för utmärkta bandysändningar. Det märks att vana ger färdighet. Förr visade man 1 eller 2 bandymatcher per år. Nu visas så många fler, att kameramännen har lärt sig. Motvilligt måste jag också erkänna att inomhusbandy är bättre på TV än utomhusbandy. Sändningar från Edsbyn är mycket bra och tydliga.
TV24 har fått ihop ett riktigt bra gäng med Hans Elis Johansson, Jonas Claesson och Chris Härenstam. Med lättsamt och sakligt samtal gör de bandymatcherna intressanta, även när matcherna är tråkiga. Tack vare TV24 har bandy blivit en TV-sport!

fredag, mars 16, 2007

Bandy på plast!

Idag var det många pendlare som undrade vad som hände på Stockholms Central. Mitt i rusningstid spelades det bandy. Visserligen på liten plan. Visserligen med 3-mannalag. Visserligen spelade man på plast. Men ändå! Otroligt att det går att åka så bra skridskor på plast! Vilka framtidsvisioner! I fortsättningen behöver vi inte spola is. Det är bara att lägga ut plast, där vi vill att bandyn ska spelas.
Flera kändisar var på is denna eftermiddag. Förbundskapten Anders Jacobsson såg ut att ha roligast. Även Stefan Karlsson log med hela ansiktet. Däremot såg Jonas Claesson aningen plågad ut. Hans Johansson kommenterade:
- Framåt går det förvånansvärt bra att åka skridskor på plast. Men när man ska backa är det tvärstopp! Fast om detta utvecklas kan det ju bli riktigt bra!

onsdag, mars 14, 2007

Vad talar för ...

Igår kunde jag äntligen se "slutspelskanalen" på hemmaplan. Den avgörande femte semifinalen i "bandykapellet" mellan hemmalaget Edsbyn och Sandviken. Nu blev det ingen höjdare till bandymatch. Mycket stod ju på spel, det blev två lag med ett klart uttalat defensivt tänk. Det dröjde länge, länge innan det hämde något. Sandviken spelade bandy á la Villa, man ställde upp med ett handbollsförsvar och Edsdyn hade bollen hela tiden och passade framåt, bakåt och i sidled. Sen blev det två snabba hörnmål för det rödblå hemmalaget. Men annars skapade lagen inte mycket, tyvärr! Sandviken hade en jättechans att komma in i matchen i slutet av den första halvleken, men han Hagberg missade läget. Efter paus avgjorde Edsbyn med två snabba kontringsmål. Men helhetsintrycket blir en trist bandyföreställning av två av Sveriges bästa lag. Ibland var det faktiskt så trist att t.o.m. jag låg och zappade i TV-soffan.

Nu väntar årets stora idrottshändelse. Bandyfinalen på "Studan". Hammarby vs Edsbyn. 2000-talets två giganter i svensk bandy. Vi lär återkomma till söndagen. Men som en första liten uppladdningen, får ni lyssna på vad de båda experterna Hans Elis och Jonas Claesson tänker om finalen den 18 mars.



Andra bloggar om: ,