Visar inlägg med etikett ulf einarsson. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett ulf einarsson. Visa alla inlägg

onsdag, maj 20, 2009

Björn klar för ännu en säsong.

Det tog sin tid men idag blev det klart, Björn Einarsson har skrivit på för ett år till i den vackert gula tröjan. Härligt, härligt Björn är en viktig spelare, han är rutinerad och är en pådrivare av rang.

På den gula hemsidan kan man idag också läsa att spelarna nu är i full gång med sommarträningen och att det är många juniorer som är med och som vill så sig in vinterns trupp!

Det vi saknar nu är en underskrift av Björns broder Ulf. Det har varit klart några dagar att han inte förlänger kontraktet med Kazan. Men var hamnar han? Det ryktas om att det står mellan VBK och Hammarby, men jag känner i vissa tår att även Sirius finns med i budgivningen??!

Sedan spekuleras det ju i hela bandysverige om var Patrik Nilsson kommer att spela i vinter. Även i hans fall är tydligen Sirius högaktuellt!!

fredag, april 13, 2007

Styrbjörn styrde rätt

Patrik Styrbjörn är klar för Vetlanda BK. Ett nyförvärv! Hoppsan! Äntligen ett rykte som inte blev avfärdat som ett rykte. Styrbjörn kommer ursprungligen från Nässjö och har de två senaste säsongerna lirat i Boltic. Dessutom har han tidigare spelat för både Motala och Gripens BK. Den 24-årige mittfältaren har även spelat i det svenska U-landslaget, så han passar perfekt in i vårat unga lovande bandygarde den kommande vintern. Styrbjörn har skrivit på för två år och vi önskar honom välkommen tillbaka till höglandsbandyn och VBK!

Dessutom har vi gjort klart med både målvakten Dennis Gustafsson och mittfältaren Ulf Einarsson. Båda har tecknat ett 1-årskontrakt. Nu börjar det likna nåt! Nu saknar jag bara en back, en vänsterhalv och en målskytt av rang, en forward som garanterat gör en 40-50 mål ...
Clas-Göran det är bara att öppna smålandsbörsen!

Andra bloggar om: , , ,

söndag, februari 25, 2007

I sista stund ...

Om några timmar blåser domare Håkan Nygren och hans team till spel på Zinkensdamm. Kvartsfinaldags. Hammarby vs Vetlanda. Det är oerhört viktigt att domare Nygren gör en felfri insats. Domarna har fått utstå hård kritik den här säsongen. En kritik som jag till viss del kan instämma i. Det jag sett är att det finns en viss tendens till att "de fyra stora" oftare får domarna med sig. Detta vill jag inte se idag. Det får inte bli Nygren och hans två kumpaner som avgör matchen.

När då domare Nygren gör en felfri insats så finns det en del spelare i vårat härliga gula lag som måste vara på tårna från start. Jag tänker först på våran målvakt Dennis Gustavsson. För jag räknar med att tränare Johansson har bestämt att Dennis är förstemålvakt?? Dennis "Väggen" Gustavsson, idag måste det vara du som gör en massa "sanslösa räddningar"!! Idag måste du vara ditt smeknamn!!

Sannikov/Hedberg måste idag vara giganterna! Inga misstag idag tack. När ni ha fått av skridskoskydden måste ni vara på tårna hela tiden. Ni får inte ge bort en ynka centimeter av Zinkens isyta. Erat volleyspel ska vara av den klass att Björn Borg längtar tillbaka till centercourten!!

Självklart krävs det att mittfältet med Einarsson, Riabchevski och PG i spetsen gör säsongens bästa match. Här blir nyckelorden, ligga tätt på kropp, åka skridskor och släpp bollen i absolut rätt ögonblick. Sen är det bara för Pelle och Magnus att göra dom där extra finesserna!!

På toppen måste både Löfstedt och Edlund visa att dom är som bäst även när dom möter ett av sveriges bästa försvar. Det är självklart oerhört viktigt att alla tre toppforward åker skridskor hela tiden, i alla luckor, överallt, hela tiden, samt att vi sätter alla chanser, alla tillstymmelser till målkontakt ska vara mål idag.

onsdag, februari 21, 2007

Vetlanda har kopplat greppet mot Vänersborg

Sorgliga besked ljöd via bilradion till mig på hemvägen. Vänersborg ledde med 1-0 i halvtid. Enligt reportern var det en prestation, att över huvud taget göra mål i det busväder som rådde. I så fall svarade Vetlanda för en 4-dubbel prestation i andra halvlek. Enligt samme reporter körde faktiskt Vetlanda sen Vänersborg sönder och samman.
När andra halvlek hade pågått i 11 minuter, svarade Johan Löfstedt för 1-1 efter passning av Ulf Einarsson. Vetlanda ökade sen "farta sista kvarta", som de säger i Tidaholm. Johan Löfstedt spelade fram Ulf Einarsson i 76:e minuten. Rolf Hedberg spelade fram Johan Löfstedt i 89:e minuten. Rolf Hedberg kunde sen lugnt fastställa slutresultatet 1-4 med en straff i sista övertidsminuten.
Vilken bragdvändning!

tisdag, januari 02, 2007

Vetlanda BK inför elitserien

Vilken Allsvenska VBK genomfört! Olyckskorpor kacklade om nedflyttning och bedrövelse. Utan stjärnorna Stefan Nordén och Daniel Svedberg skulle defensiva, tråkiga Vetlanda bli ännu mer defensivt och tråkigt. Ack, vad korparna bedrog sig! Nya unga VBK spelade härlig bandy, och utmanade både Västerås och Hammarby. Övriga lag i Södra Allsvenskan låg långt efter. Nu gäller det för VBK, att inte slappna av. Nu gäller det att verkligen visa, att ett "nytt VBK" är fött". Förra veckan intervjuade jag Björn Einarsson. Han är bekymrad över den defensiva stämpel, som VBK fått. Men han var övertygad om att denna stämpel skulle raderas ut efter hand. Det tror jag också. Årets Vetlanda BK innehåller många goda ingredienser:
Nr.66 Dennis Gustafsson. Han är en av Sveriges bästa målvakter. Med sin charm och humor blev han idol både som bortamålvakt och hemmamålvakt på Zinkensdamm. När "nya bollen" kom för några år sedan, fick han ett mellanår. Men nu är han på topp igen.
Nr.2 Rolf Hedberg. Han är bara 34 år! 1992 debuterade han i VBK. Under dessa år han han varit en klippa i försvaret, och en farlig skytt vid hörnor, straffar, frislag mm.
Nr.10,11,20. Per, Ulf och Björn Einarsson. Bandygurun Curt Einarsson har verkligen avlat av sig bra. Denna säsong har alla tre bröderna fått chansen att visa upp sig. Äldste brodern Björn är delad skyttebäst med 14 mål.
Nr.22. Christoffer Edlund har en märklig, "krum" ¨åkstil, som lurar motståndarna. Det verkar gå långsamt, men det är bara vad man tror. Här går det undan!
Nr.23. Johan Löfstedt är bara 20 år. Han är en av dem som verkligen tagit platsen efter "stjärnorna som försvann" inför denna säsong. Liksom Björn Einarsson har han skottat in 14 mål under Södra Allsvenskan.
Styrkan i årets Vetlanda BK verkar vara sammanhållning, vilja och bra inställning till bandysporten. Nu gäller det att behålla detta under elitserien. Onsdagsmatchen hemma mot Bollnäs på Tjustkulle blir en viktig och svår värdemätare.

söndag, december 03, 2006

Inför Villa - Vetlanda

Det är tätt mellan underhållningen om man är bandysupporter. Det är tätt mellan matcherna om man är bandyspelare. Vetlanda spelade match igår på Tingvalla, en match som vi till slut vann. Idag var det träning på Kullen och imorgon bär det av till Lidköping för match mot Villa. Efter det blir det ett välbehövligt uppehåll, om man inte är uttagen till landslaget. Och så vitt jag vet är det endast ungtupparna Löfstedt och Edlund som ska "landslagslägra". Övriga VBK:are får nu äntligen tid att träna och finslipa detaljerna!

När det gäller matchen imorgon mot Villa på Isstadion i Lidköping, tror jag att det kommer att bli en tuff uppgift för ”di gule”. Betydligt tuffare än senast vi möttes på Kullen, då vi vann mycket enkelt med 7-0! Men nu är det bortamatch nu och vi har haft ett lite matchtätare spelschema. Villa har dessutom fått lite bättre ordning på försvarsspelet och lyckades faktiskt ta en poäng av Hammarby på Isstadion förra veckan! Sånt ger självförtroede. Villa kommer med all säkerhet att trots hemmaplan spela med ”bortamatchstaktik” eller som han sa han Marcus Bergwall i Hammarby, "ett handbollsförsvar".

Vetlanda gjorde en mycket övertygande andra halvlek mot Boltic. Då satte vi högsta fart från start och åkte sönder Boltic och det är nog taktiken som gäller imorgon också. Full fart på skridskorna från det att domaren blåser till match. Vad vi sysslade med de första 20 minuterna grunnar alla experter på fortfarande? Ingen som vet, ingen som vet. Det alla vet är att det inte får upprepas. Vi får inte hamna i underläge med 0-3 mot Villa då ...

Ulf Einarsson blev ju matchhjälte senast med tre mål och det tror jag gör att storebror Björn kommer att vara på hugget ordentligt, det är ju ändå han som ska göra målen!! Sedan är det ju helt enkelt underbart med han Löfstedt, han gör mål varenda match. Målet igår var ett typiskt mål för en målskytt. Man står rätt där i målområdet och då kommer bollen på klubban!

Det blev ju lite fel i kristallkulan det blev inte 6-4 som jag tippade. Denna match slår jag till med ett lite försiktigare tips. Vad sägs om 5-5 ...

lördag, december 02, 2006

Knapp men klar ...

.. eller var det det??
Vetlanda vinner i alla fall mot Boltic på Tingvalla.
5-3 låter inte så imponerande.
Men två poäng är två poäng.
Och idag finns det bara en hjälte!
Ulf Einarsson.
Dagens matchhjälte!
För gör man 3 mål då blir man väl matchhjälte!
Måste kännas skönt för mellanbroder Einarsson.
Som spelade för Boltic under några säsonger.
Måste vara skönt att ...

Men vad hände i den första halvleken??
Boltic chockstartar.
Leder med 3-0 efter drygt 20 minuter?
Var var vi då?
Hade inte alla gula lämnat spelarbussen??

Nåväl det löste sig till slut.
I den andra halvleken malde vi på.
Och malde på ...
Och unge herr Löfstedt.
Han fortsätter att producera!
Idag gör han det viktiga 4-3 målet.

Nu är vi bra en poäng efter Västerås i tabellen.
Vi har fem poäng ner till strecket!

Matchfakta

onsdag, november 15, 2006

Från dimman på Kullen ..

Fick just en rapport från "den gamle".
Den sanne VBK-supporten.
Nästan direkt från Kullen.

Han har sett bättre bandy :-)

Dimman låg tätt.
Tät som bomull en halvmeter ovan is!
Svårspelad is.
Ett gnetande och trist Motala.
Vad annat var att vänta!
Då är det inte lätt att prestera.

Men trots detta.
Det blir en bandymatch vi minns.
Vi minns den av tre skäl.
* Vi vann ...
* Fem mål av Einarssons ...
* Tre mål i den 90:e minuten ...
Skrev jag det förresten?

Att VI VANN!

Nu ser jag fram emot Södermännens matchrapport!

måndag, november 06, 2006

Ulf Einarsson - Mellanbroder Bandy

Uppladdningen gås on änd on ...
Bandypremiären är endast fyra dagar borta ...

Vetlanda BK presenteras:

Nummer 11 Ulf Einarsson
Ulf är enligt alla bandyexperter den största talangen av de tre bandybröderna Einarsson. Han spelade några år i Karlstad och Boltic och där stannade tyvärr bandyutveckling av lite grann. Han är ett spelgeni i klass med de största inom svensk bandy, tyvärr förstördes förra säsongen av en mystisk sjukdom. Men när han väl var tillbaka på isen i den gula tröjan nummer 11 visade han prov på en enastående spelförståelse, teknik och åkskicklighet. Förhoppningsvis är han tillbaka i bästa slag den här säsongen och då kommer han att ta över den gamle Svedbergs roll på mittfältet.
Man har hört honom nynna på en sång som han eventuellt ska lansera till jul;
"Det här ska bli det bästa året i mitt liv ..." Och då menar han bandyn, var så säkra!

Fakta från vetlandabk.com

11. Ulf Einarsson

Mittfältare

F 27/7-81. Studerande.

Längd: 179 cm; Vikt: 79 kg.

Landskamper: 6 U, 15 P.

Världsmästare: P19-VM 2000.

Svenskmästare:

U19: 1997, 1999, 2000; U17: 1998.

Debut VBK-A: 1998/99.

Allsv.: 77 matcher, 14 mål.

Div. 1: 19 matcher, 6 mål.

Klubbar: VBK, BolticGöta.