tisdag, januari 09, 2007

Tidig seriefinal!

I morgon onsdag drabbas ettan och tvåan i elitserien samman! Någon "besserwisser" kan då tycka, att det bara avverkats två omgångar i elitserien hittills. Men nu pratar jag historiska fakta. Jag har i mina dar sett många bandymatcher. Det finns inget lag, som är i närheten av Vetlanda och Hammarby, när det gäller antal vunna matcher i dessa. T.ex. har jag sett Vetlanda slå Gunnebo med 12-0 på Landbandybanan i Vetlanda. Jag har över huvud taget aldrig sett vare sig Sandviken, Edsbyn eller Västerås slå Gunnebo.
Skämt åsido! Matchen mellan Hammarby och Vetlanda innehåller många bandyprofiler. Titta bara på Anders Jakobssons 25-mannatrupp inför VM! Vi hittar då 2 Vetlanda-spelare (Patrik Gustafsson, Johan Löfstedt), och 5 Hammarbyspelare (Andreas Bergwall, Olov Englund, Stefan Erixon, Marcus Bergwall, Martin Röing). I mitt tycke har Jakobsson missat Ulf Einarsson i Vetlanda och Andreas Eskhult i Hammarby.
Hammarby vann de två allsvenska mötena, efter att Vetlanda "haft häng" en bra bit in i matcherna. Idag har jag pratat med Vetlandas tränare Patrik "Putte" Johansson. Han har problemet klart för sig:
- Vi måste bli mer konsekventa och noggranna, och spela bra bandy i 90 minuter. I bägge matcherna mot Hammarby har vi stundtals ”fallit ur”, och då har Hammarby tagit chansen.
Vetlandaspelarna är nog dessutom mycket revanschsugna efter fadäserna mot Falun. Dels mötte Vetlanda ett mycket defensivt Falun, som inte alls hade intresse av konstruktiv bandy. Tyvärr föll VBK in i detta spel i andra halvlek. Dels mötte Vetlanda domare som inte var riktigt pålästa och koncentrerade. Enligt reglerna är det mål, även om bollen inte fastnar i maskorna bakom. Det är dessutom så att en spelare som åker ut för 3:e gången alltid får 10 minuter. Detta visste inte domare Peter Öhrlund - märkligt!
Hammarby låg illa till i förra matchen. Men årets Hammarby ger aldrig upp. Det individuella spelet, har fått ge vika för en massiv lagmaskin. Får man bara ordning på samarbetet i bakre försvaret, blir Hammarby mycket svårslagna.

Inga kommentarer: