onsdag, oktober 15, 2008

Broberg/Söderhamn

"Gul färg, Broberg!" Känn på detta vackra rim! Brobergfantasterna är i alla fall verkligen stolta över detta poem. Brobergs IF bildades 1919. Hemmaplan heter Hällåsen. Vilda planer finns nu att skapa Hällåsen Arena, för att skapa möjligheter för inomhusbandy och andra aktiviteter. Brobergs publikrekord kommer från 1978 då man mötte Edsbyn i slutspel. 5.097 åskådare mötte upp. Hittills har Broberg tagit 5 SM-guld.
Klubbens legend heter Göran "Dallas" Sedwall. Vilken lirare! Dallas hade dock svårt att få plats i landslaget. När han äntligen kom med var TVs sportlegend Putte Kock bara fokuserad på en spelare. "Dallas har bollen. Nu har inte Dallas bollen. Någon borde passa Dallas, istället för att själv göra mål." Så lät det.
2008 har Broberg ett ungt och utvecklingsbart lag, under ledning av Stefan Karlsson. Broberg visade senast i svenska cupen, att de har viljan att i år träda fram som ett av topplagen. Brobergs laguppställning är spännande och jag tror att de kan överraska många. Historiskt är tyvärr Broberg ett lag, vars form skiftar påtagligt under säsongen. Men nya unga gardet kanske kan ge en förändring på detta?
Broberg har mitt favoritnamn på en bandyspelare: Sergei Bezobrazov! Tänk själva! Backen skriker "Nu spelar jag upp bollen till Dig Sergei Bezobrazov" Långt innan han hinner säga namnet, har han blivit av med bollen. Förmodligen har Broberg hittat på ett kodnamn, som går fortare.
Broberg är helt klart ett lag som kan gå till slutspel. Men längre än till kvartsfinal tror jag inte att de når denna säsong.

Bilden på ursprungslaget är hämtad från www.brobertsoderhamn.se

3 kommentarer:

josephzohn sa...

Svenska Cupen??
Vem kan dra några slutsatser av en turnering, där man spelar 2x30??!
2x30 är ju rena rama pojklagstider!
Sa jag det?
Sa jag att rönnbär är sura :)

Kodnamn??
Tror du att han Horace är inblandad??
Sjatåbriang??

Du saknades igår ...

Han Hansson sa...

Nej! Jag tror han kallas Brassa. Ang. tider ansåg jag förra året att Svenska Cupen var oerhört seriös, eftersom Hammarby vann. I år tycker jag inte detta, eftersom Hammarby åkte ut tidigt. Detta är min sakliga och objektiva bedömning.

josephzohn sa...

Det är skönt med oss sakliga och objektiva bandyvänner :)

Sassa Brassa Horacemassa!!