tisdag, juni 12, 2007

Fritjofsson innan sillen

Det är många som är ute i god tid i år. Det är många som hoppas att deras tidiga bandytips ska slå in. Häromdagen var det unge herr Derehag som hoppades och trodde att Gripen skulle slå ut Vänersborg i kvartsfinalen ...

Lilla Paris spekulerar i vem som ska slå Vänersborgs straffar i år ... Visst är bandy underbart :-)

Nu läser jag dessutom på bandysverige.se att han Fritjofsson redan är ute med sin ranking ...

Han placerar Vetlanda på fjärde plats, efter storheter som SAIK, Västerås och Edsbyn. Känns som ett ganska realistiskt tips. Det som talar för SAIK och VSK är att båda lagen har en äldre storhet på mitten!! Jag tänker då självklart på Muhrén respektive Östling. Edsbyn har ju bl. a. tappat Hellmyr och känns en aning ihåligare än både SAIK och VSK.

Vetlanda då? Har vi ingen storhet på mitten? Jo självklart. Vi har flera stycken, vi har PG och vi har Ulf Einarsson och det gäller bara för båda att ta det där lilla extra steget i utvecklingskurvan så ... dessutom är jag helt övertygad om att ryssen Riabchevski får sitt stora genombrott den kommande säsongen. Till denna trion är det bara att tankemässigt lägga till nyförvärvet från Boltic, Patrik Styrbjörn!! Behöver jag skriva mer? Nä trodde väl det!

Så här skriver han Fritjofsson om Vetlanda.

"Tidigare stabilt ungt mittenlag. Nu är det dags att våga ta sista steget för att vara med och utmana om en finalplats. Otroligt indviduellt duktiga och skridskostarka. En fint grundspel med en bra defensiv. Problemet är att Vetlanda har spelat för mycket på motståndares misstag och på att hålla i bollen med mycket urvändning. Den funkar inte om man vill vinna dom stora matcherna. När Vetlanda hamnade i underläge och började man komma i attacker med bröderna Einarsson, Riabchevski, Patrik Gustavsson, Håkan Adolfsson och Johan Löfstedt och då var man livsfarliga. Det finns alltså bara ett ord för att laget ska ta nästa steg, VÅGA. Vågar Vetlanda köra mera, vågar jag lova att man är ett lag för absolut toppen. Sedan hur långt det räcker kan bara grabbarna i laget själva bestämma."

Andra bloggar om: , , , , ,

3 kommentarer:

Unknown sa...

Magnus "Kuben" Olsson är väl ingen anonym junior han heller...

Lilla Paris sa...

Om man nu räknar ytterhalvor som mittfältare, själv räknar jag ytterhalvorna som offensiva försvarare snarare än defensiva mittfältare. ;-)

josephzohn sa...

lindborg:
Absolut inte.
"Kuben" är ingen anonym junior, men enligt mitt humbla sätt att se på saken så är han inte riktigt i samma nivå som Muhrén och Östling och jag står fast vid att jag anser att tappet av Hellmyr har gjort Edsbyn "något ihåligare".

paris:
Som du själv skriver och frågar i din blogg, så är ju detta en smaksak, för mig är det självklart att vi har tre backar där bak och två forwards längst fram, resten spelar på mitten.
Dessutom så är Vetlanda BK det lag som älskas mest i Holland, vi är det lag som spelar bäst "totalbandy" a la holländsk landslagsfotboll!
"La Squadra Amarilla spelar bandy så att vi förstår den", skrev en holländsk reporter en gång ;-)

Nåväl!

Om dom kallas hel eller halv bryr jag mig inte så mycket om bara dom är helgula och är så skickliga som vår helgula!
Betänk att jag inte ens nämnde en annan spelare med mittkvaliteer och stor potential, som fick förra säsongen spolierad på grund av skada .. Magnus Karlsson, då förstår du kanske att vi kommer att kriga i toppen i år!!