onsdag, februari 11, 2009

9 mål i samma mål på Zinkensdamm

Hammarby - Bollnäs blev en mycket märklig match. I första halvlek spelade Bollnäs taktisk bra bandy, även med offensiva inslag. Hammarby var inte riktigt med på detta. I första halvlek hade Hammarby två hörnor. I övrigt var det bara meningslösa solokörningar. Bollnäs utmanade Hammarbys spelare över hela planen och satte press. När Bollnäs fick chansen högg de direkt mot ett stillastående försvar. Halvtidsresultat 0-4 var helt rättvist.

I andra halvlek tog Hammarby över mer och mer, samtidigt som Bollnäs inte orkade med sitt offensiva spel. De backade mer och mer tillbaka. Om Bollnäs hade ”stolpe in” i första halvlek, så var det ännu mer åt det håller för Hammarby i andra halvlek. Dagens domare hade som flera andra domare svårt för offsideregeln. Hammarby blev lurade ett par gånger i första halvlek, men en offsideblåsning för Bollnäs i början av andra var nära ett justitiemord. Hammarby gav ett halv erkännande med att spela bollen till Bollnäs försvar. Men 1-5 där kunde ha blivit matchavgörande.

Istället kunde Hammarby trumma på. Starka kämpainsatser gav till slut en seger med 5-4. Även om jag håller på Hammarby, måste jag erkänna att detta inte var rättvist. Rättvist var det inte heller att utnämna David Karlsson till matchens lirare. Han slog visserligen in två hörnor och ett straffslag, men i övrigt förstörde han mest Hammarbys spel med offsidekörningar och hängande huvud. Den ende jag vill ge godkänt i Hammarby denna match är målvakten Jonas Svensson, även om jag tycker att han borde ha tagit 0-2-hörnan. I andra halvlek svarade han för flera avancerade räddningar.

Matchens lirare var undan tvekan världsmästaren Andreas Westh. Stundtals dominerade han matchen.

Matchfakta:
3 min 0-1 Mikko Lukkarila
11 min 0-2 Andreas Westh
27 min 0-3 Erik Olovsson
44 min 0-4 Patrik Larsson

47 min 1-4 Jesper Eriksson
54 min 2-4 David Karlsson
80 min 3-4 David Karlsson
82 min 4-4 Kalle Spjuth
86 min 5-4 David Karlsson

Inga kommentarer: