torsdag, december 06, 2007

Hammarby vann i regn och rusk

Morgonen gav hopp om en underbar bandyupplevelse. Hammarby-Vetlanda på Zinkensdamm! Minusgrader! När jag gick till pendeltåget knastrade det om frosten under skorna. Livet kändes så härligt! Vilken fest kvällen skulle ge!
Sen steg jag av vid Södra Station. Regnet öste ner, och livet kändes inte så härligt längre. Flera av mina arbetskamrater hade känt sig sugna på att se bandy. Men när de genomblöta kom in efter lunchen hoppade veklingarna av.
Eftersom mina känslor för dessa lag är minst sagt dubbla, blev det denna kväll svenska landslagets halsduk. Men när mitt gamla kära VBK kom in i AIK-klädsel tappade jag all känsla. Patrick Sandell ursäktade sig med att Hammarby inte uppgivit korrekt hemmaklädsel, varför VBK panikartad fick iklä sig något som minst liknade Hammarby. OK VBK! Allt är förlåtet!
De yttre förutsättningar medgav inget skönspel. Planen var fylld av en hinna av regnvatten. Isen därunder var som en mesost. T.o.m. en lätt spelare som Lillis hade problem när skridskorna skar genom isen. Festen kom helt enkelt av sig. Det var slit och släp som gällde. Vetlanda vann i söndags, och Hammarby förlorade. Detta tror jag blev avgörande i denna match. Hammarby verkade mer motiverade.
Men det var inte helt givet. Vetlanda hade både straff och stolpskott, men i sista 10 minutrarna drog Hammarby ifrån.
Speciellt kul i Hammarby är att junioren Robert Rimgård går från klarhet till klarhet. Nu sköt han sitt 4:e hörnmål i elitserien. När jag tog upp detta med Lillis vid presskonferensen konstaterade han:
- Robert borde ha fått en reaktion efter sin framgångar. Men han verkar inte ha förstått detta. Han bara fortsätter att spela mycket bra bandy. Om vi ger honom de bästa förutsättningarna kan han bli hur bra som helst.
Patrick Sandell var av naturliga skäl inte så glad vid presskonferensen. Tre märkliga skador har förstört inledningen av elitserien. Lillis höll med:
- Såna skador händer ett lag en gång vartannat år. Vetlanda har fått tre på en gång. Jag vet inte hur vi skulle klarat ut något liknande!
Publiksiffrorna i Vetlanda var ett annat av Sandells bekymmer:
- Helt klart är att vi måste marknadsföra oss bättre. Vi spelar ju så bra och positiv bandy!

Inga kommentarer: