torsdag, februari 19, 2009

Domare Fager tog över matchen Hammarby-Västerås

Hammarby började matchen bäst. I flera matcher har Bajen haft svårt i början av matchen. Men denna dag var det tvärtom. Första 20 minuterna måste vara bland det bästa Hammarby spelat denna säsong. Västerås spelare såg dock oväntat sega ut. Hammarby tog ledningen med 3-0 efter tre hörnmål av X-et Erixon.
Då tog domaren Roland Fager över matchen med många märkliga domslut. I slutet av halvleken åkte spelare ut för rena bagateller, samtidigt som råa knätacklingar och klubbrapp tilläts. Kaos uppstod, och skönspelet försvann. Med tre man mer kunde Västerås reducera till 3-1 innan halvtidspaus.

I andra halvlek hade Västerås ett helt annat tempo än i första halvlek. Samtidigt verkade Hammarby ge upp efter hand. Tittade de för mycket på anslagstavlan, och såg att Sandviken drog ifrån mot Bollnäs? Försvarsspelet var flera gånger mycket dåligt. Målvakten Patrik Nordgaard hade ingen bra dag, men han fick heller inte mycket hjälp av sina lagkamrater. Domare Fager fortsatte med märkliga domslut. Spelarna visade sämre och sämre humör. Hammarbys tränare Lillis Jonsson brukar vara lugnet själv, men han blev uppvisad på läktaren. Detta gav Hammarby matchstraff. Nu var det så att Lillis trots allt var lugn. Däremot skrek David Karlsson ”FAGER!” med mycket hög röst, när en lagkamrat drabbades av ett våldsamt klubbslag över halsen. Fager ansåg tydligen att det var Lillis plikt att ha munkavel på de spelare som vilade under matchen.
Västerås vann helt rättvist. I andra halvlek var det bara ett lag på planen. Men jag tror ändå att Hammarby har gett dem något att tänka på.
Presskonferensen handlade mest om Roland Fager. Bägge tränarna var upprörda över den dåliga domarinsatsen. De var dock nöjda med att spelarnas dåliga humör inte medförde allvarliga skador.
Andretränaren i Västerås Jonas Holgersson var mest kritisk:
- Ska rättvisa skipas på det här sättet, kan vi lika gärna lägga ner bandyn!

Matchfakta:
6 min 1-0 Stefan Erixon
13 min 2-0 Stefan Erixon
20 min 3-0 Stefan Erixon
39 min 3-1 Michael Carlsson
49 min 3-2 Michael Carlsson
56 min 3-3 Jonas Nilsson
57 min 3-4 Klas Nordström
60 min 3-5 Patrik Anderbro
65 min 4-5 Johan Östblom
70 min 4-6 Patrik Anderbro
71 min 4-7 Klas Nordström
77 min 5-7 David Karlsson
80 min 5-8 Michael Carlsson

Publik: 3.208

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tror Bajen glömde kvar backlinjen i omklädningsrummet i halvtid. Själv dröjde jag mig kvar i öltältet (tog där ut segern lite i förskott med Jäger m m) och kom ut lite sent till andra halvlek. Då stod det plötsligt 3-5. Jag borde då vänt åter till öltältet men stod chockad kvar till den bittra slutsignalen

josephzohn sa...

3xX chockade mig hemma vid Bandyförbundets sida :)
Men sen blev det som jag tippat apuh!!