lördag, februari 07, 2009

Bajen vann tuff holmgång mot Gripen

Hammarby öppnade matchen i en rasande fart. ”Griparna” hängde helt enkelt inte med. Värst var Kalle Spjuth, som nästan direkt höll på att göra 1-0. Istället såg han till med en elegant nertagning och en osjälvisk passning, att Gustav Björkman lätt kunde ge Hammarby ledningen. Men efter ca. 20 minuter verkade Hammarbyspelarna ge upp. Gripen körde med taktiken 10 spelare i försvaret, 0 halvbackar, 0 på mittfältet och 0 forwards. Till denna taktik lade man till ständiga ojustheter, såsom bentacklingar, fasthållningar och hakningar med klubban. Domaren Max Johansson brydde sig inte om detta. Däremot var hans linjemän väldigt noga, när det gällde var frislagen skulle slås. Här kunde inte spelarna fuska med centimetrarna, även om bollen var på egen planhalva. Mot slutet av halvleken kunde Gripen sticka upp i några kontringar, och se till att halvtidsresultatet blev 2-2. Hammarbys målvakt Patrik Nordgaard får ta på sig 2-2-målet. Han hade visserligen inte mycket att göra i första halvlek, men en duktig målvakt måste hålla sig vaken hela matchen.

I pausen hände en sensation! Min fru Mary brukar alltid köpa några bollar för att pricka en kon, som ställs ut mitt på planen. I vanliga fall brukar hennes boll hamna ca en kilometer från konen. Men helt plötsligt fick hon iväg ett jättebra kast. Bollen skruvade sig elegant, och hamnade under kuben. I pris fick hon en snygg Hammarby-halsduk.

I andra halvlek hade Gripen ändrat taktik. Ett halvt sovande Hammarby blev verkligen överraskade, när Gripen gick till anfall. Alltför enkelt kunde Misja Pasjkin direkt ge Gripen ledningen med 2-3. Gripen hade då flera anfall, som kunde ha resulterat. Jag begrep inte varför inte Lillis begärde timeout, för Hammarbys spelare var inte riktigt med i matchen. Men Hammarby lyckades till slut vända matchen till sin fördel och vinna matchen med 7-4.

Bäst i Hammarby var kämpen Gustav Björkman, som var tillbaka i laget igen. I övrigt var det alltför många som underpresterade. Lagkaptenen Oscar Jonsson och årets nytillskott Johan Östblom verkade ha problem med färgblindhet, för de passade hela tiden fel. Patrik Nordgaard i målet visade åter igen att han inte håller måttet i år. Kalle Spjuth var som sagt bedårande i 15 minuter, för att sen försvinna ur matchen.

Gripen gjorde en taktisk fulländad match. Det hör dock till att tre av Hammarbys mål kom efter hörnor. Gripen var ju trendledande förra säsongen, när man valde att stå kvar på mållinjen. Men Hammarbys spelare var framme hela tiden vid de returer, som ges vid dessa hörnor.

Åter igen ställdes presskonferensen in. Tydligen hade bara en journalist varit på plats. Han var där, för att fråga Lillis om han var nästa förbundskapten.

Matchfakta:
9 min 1-0 Gustav Björkman
38 min 1-1 Mathias Johansson
40 min 2-1 Andreas Hammarbäck
43 min 2-2 Daniel Bäck
46 min 2-3 Misja Pasjkin
55 min 3-3 Lars Karlsson
66 min 4-3 Stefan Erixon
78 min 5-3 Lars Karlsson
82 min 6-3 Johan Östblom
90 min 7-3 Gustav Björkman
92 min 7-4 Misja Pasjkin

Inga kommentarer: